Anonymous

    Hej! Jag går nu mitt sista år på naturvetenskapliga programmet i inriktning mot samhälle. Det är tre månader kvar av läsåret och jag har kommit på att jag inte kommer ta gymnasieexamen eftersom jag har F i fler ämnen än 250 poäng, vilket är Matte 3c, Biologi 1, Fysik 1 och Kemi 1. Jag har nyligen fått reda på att jag inte vill studera någonting naturvetenskapligt i universitetet och har kommit på att inget av dessa ämnen kommer bli till nytta om jag läser de på Kom Vux. Min fråga är då, kan jag byta ut dessa ämnen med någonting annat som exempelvis Historia 2, Filosofi osv? Jag vill inte plåga mig själv i Kom Vux som jag gjorde i gymnasiet. Jag vill slippa läsa dessa kurser igen! Kan jag byta ämnen jag har F i mot ämnen jag har lättare att få godkänt i? Tack i förhand Mvh Mikael Karlsson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mikael,
    ja, du kan läsa andra kurser på komvux, men du måste kanske också göra om ditt Gymnasiearbete - detta för att gymnasiearbete måste stämma överens (temat måste vara rätt) med inriktningen som ditt Examensbevis har. Du kommer också "förlora" betyget i idrott och hälsa 1 (detta för att id-ochhälsa1) får inte sedan 1 jan 2017 ingå i exambevis från Komvux.
    Tips till dig - se info på hemsidan (din kommuns hemsida - den kommunen där du är Folkbokförd) angående Ansökningsperioder till komvux. Ansökningsperioder kan ligga olika. Komvux i olika kommuner har också olika antal starter - vissa startar endast i Augusti och i Januari, men andra har fem starter per år eller t o m "glidande"/vid behov - t.ex på distans kan man starta varje helgfria måndag... så det är väldigt olika hur komvux gör i olika kommuner vad gäller När man ska söka; vilka kurser som erbjuds och när man kan börja läsa,
    men
    Kraven för Examensbevis från Komvux är desamma i hela Sverige:
    2400 p. Betygsatta gymnasiala kurser
    Idrott och hälsa 1 får ej ingå
    Tema för GA, gymnasiearbete måste stämma överens med examensinnehåll och måste vara betygsatt med E
    Majoritet av kurserna måste kunna "härledas" till ett visst gymnasieprogram, men det är mycket friare på komvux - vilka kurser som får eller måste ingå
    men samtidigt har komvux ofta rätt begränsat utbud av vilka kurser som de erbjuder att läsa.
    ********
    Missa inte göra ansökan till komvux i din kommun inom ansökningsperiod.
    Boka tid med SYV på komvux för planering mot Examensbevis.

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA