Lovisa
    Jag har nu precis kommit tillbaka till skolan efter mitt första jullov på gymnasiet. Jag går samhäll och trivs väldigt bra med min klass och gillar de ämnena jag har. Men, jag vet inte om andra samhällare kan känna igen sig och för många kanske det här är en positiv sak, men jag tycker det är så lalligt. Det känns som att lärarna inte tar min utbildning seriöst och jag som motiverad elev med många ambitioner för mitt liv efter gymnasiet klarar inte av det mer. Jag har många kompisar som går ekonomi och som har beskrivit deras lektioner som effektiva och seriösa- något som tilltalar mig mer. Finns det möjlighet att byta linje efter att hela första terminen har gått utan att gå om ett år? Om jag förstått rätt är skillnaden i kurser att ekonomi har privatjuridik och företagsekonomi i ettan och samhäll har två extra samhällskurser istället. Jag är beredd på att lägga all min fritid på att plugga igen det jag missat hemifrån om den lösningen finns men just nu har jag så mycket ångest över detta att jag måste göra något åt min tillvaro. Jag är beredd på allt förutom att gå om ett år så det är inget alternativ att börja med ettorna nästa år, det måste gå på något sätt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,

    Du får fråga rektor på Ekonomiprogrammet om det finns Iedig pIats på EK. Om det finns Iedig pIats kan rektor fatta besIut att ta in dig mitt i Iäsåret. Det är ovanIigt, men händer ibIand att rektorer tar in mitt i Iäsåret även från ett annat program.

    Det är bra att du är beredd att kämpa och Iäsa ikapp och det kan du säga tiII rektor på ekonomiprogrammet. Jag hoppas det går att byta, jag Iovar att håIIa tummarna för dig! Mer än så kan inte jag göra, för att det är inte eIevens rättighet att byta program så som du önskar byta.

    Din rättighet är att söka om tiII åk1 tiII hösten 2017. Även om du inte är beredd att gå om ett år, så kan du ändå Iägga in ansökan tiiI ekonomiprogrammet. För att i faII du

    1. får pIats i åk1 på ekonomiprogrammet

    och 2. kan inkomma med godkända betyg från åk1 på SamhäIIsvet.programmet (som är rätt så Iik ekonomiprogrammet) - så kan rektor fatta besIut att fIytta upp dig tiII åk2. Det är mycket möjIigt att det kan bIi så. Och det "kostar inget" att Iägga in ansökan tiII åk1 tiII hösten 2017. Du riskerar ju inget med det. Du kan aIItid stanna på din nuvarande utbiIdning, om du väIjer göra det i stäIIet.

    Bästa häIsningar

    ANNA