Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias,
    kurser på gymnasiet i Sverige börjar nästan alltid i början av läsåret och pågår hela läsåret (med några väldigt få undantag). Innan sista terminen är kurserna "mitt i..."
    Hoppa av kurser och hela utbildningen kan man alltid göra. Men komma in i kurser mitt i är mycket svårt (troligtvis omöjligt).
    Du vill komma in i "transport" (gissar att du menar inriktning TransportFT). Du behöver komma in i kurserna som läses på FT/transport när kurserna börjar och de gör det i börjar av läsåret. Du behöver alltså söka till FT/transport till år1 och konkurrera med dina grundskolebetyg. Om ledig plats finns kan rektor ta in lite senare - kanske så sent som slutet på september (troligtvis endast till mitten på september för att sedan har eleverna lärt sig så mycket redan så det blir svårt för lärarna att handleda och introducera en ny elev).
     Det finns inga exakta bestämmelser av att behöva hoppa av programmet just "innan sista terminen"... Det är inte riktigt tanken att man ska läsa 2 olika gymnasiala utbildningar. Men i praktiken finns det exempel när eleverna hoppar av gymnasiet på våren i år3 och börjar i år1 på ett nytt program nästa höst. Till och med det året som man fyller 19 år kan man komma in på gymnasiet. Vi råder göra ansökan under Valperioden - via gymnasieantagningen (det kan man göra när man fortfarande läser på gymnasiet - man behöver inte hoppa av för att kunna söka en ny utbildning).