Astor
    Hej!

    Jag trivs väldigt bra på den skola som jag går på nu. Men jag får inte det stödet som jag behöver och skolan ska nu dra ner på resurser. Kan man byta gymnasium även fast man ska fylla 20 samma år? ( Är fortfarande 19 men fyller 20 i sommar).
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astor,
    från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år börjar man "tillhöra" komvux (kommunal Vuxenutbildningen). Du måste därför bli ANTAGEN till en gymnasial utbildning innan 1 juli i år. Om någon gymnasieskola kan ta in dig nu, snart, innan 1 juli - kan vi inte svara på (det måste du få svar på från den aktuella gymnasieskolan).
    Det som är för sent för dig nu är att Söka till år 1, på nytt för att man blir då ANTAGEN efter 1 juli och du kan inte bli antagen senare än sista juni då du blir då "för gammal" och ska söka till Komvux.

    Vänligen
    ANNA