Isabelle
    Kan man byta högskola/universitet till en annan stad efter första året? Alltså om man inte hade tillräckligt med poäng för Stockholm första året & väljer då att studera i ex. Örebro första året. Vid andra året, har man då större möjlighet att studera samma studier fast i ex. Stockholm istället? Alltså jag tänker om man får någon slags högskolepoäng eftersom man redan studerat ett år?

    MVH (från en tjej som inte vill studera i Umeå i hela 5 år)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,
    det går tyvärr inte ge någon garanti på att få byta stad(utbildningsort). Det kan vara många som tänker precis på samma sätt och också vill byta och kanske också till Stockholm. Det är mycket vanligare att vilja byta till en stad där det var svårare att komma in, än tvärtom... För att exempelvis hen som vill läsa i Umeå, varför skulle hen då söka i Stockholm före Umeå i så fall? Det kan givetvis hända saker och t.ex familjesituationen kan göra att man vill kanske byta från Stockholm till Umeå... eller så är det många som hoppar av i Stockholm och många platser befrias och just du blir en av dem som har tur och får byta.

    Men, allmänt gäller: man ska vara beredd att läsa hela utbildningen där man kom in. Och om du absolut inte kan tänka dig göra det, då är det kanske bättre att försöka höja sitt meritvärde och komma senare in på det lärosäte där du verkligen vill läsa.

    Vänligen
    ANNA