Hasse
    Går just nu andra året med inrikning design och produktutveckling, och undrar om det är möjligt att byta inriktning till teknikvetenskap till hösten i 3:an?

    Den enda kursen som har skilt sig än så länge är att jag har läst Design 1 och teknikvetenskap har läst Teknik 2

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hasse,
    har du pratat med SYV på din skola om att få byta inriktning?
    Så här är det - se Programplan för Teknikprogrammet; ALLA kurser inom EN av intirkningar måste finnas i Examensbeviset från gymnasiet. Man kan ha F betyg i någon/några kurser, men BETYG måste det vara.
    För att annat fall kan man inte få ut Examensbevis utan får ett Studiebevis, som inte ger behörighet till högskolestudier.

    Vill du läsa fysik2 och matematik4? De får läsas som kurser inom programfördjupningen eller inom Individ.val eller som U-kurser, utökade, utanför programmets 2500 poäng. Men du måste fortfarande ha betyg i alla kurser inom en av inriktningar. Hur schemat kommer att "gå ihop" för dig - kan inte vi här på Fråga SYV svara på, utan det är en fråga till personal på din skola.
    Någon automatisk rätt att byta inriktning i slutet av år2 på gymnasiet, finns inte.
    Men vi hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Prata med SYV på din skola.

    Vänligen
    Julia SYV