Amanda
    Hej! Det är såhär att jag kommit in på komvux i Ronneby Kommun, där jag även är folkbokförd, men skulle vilja flytta från Ronneby till Karlskrona. Min fråga är då om det är möjligt att flytta till en annan kommun när man går på komvux och om det är möjligt att jag som kommit in på komvux i Ronneby kan byta till komvux i Karlskrona? Eller måste jag ansöka på nytt till Karlskrona? Om så är fallet, hur går jag då till väga för att söka till Karlskrona när jag fortfarande bor i Ronneby?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    det är var du är FOLKBOKFÖRD, och inte var du bor, som komvux "bryr sig om"; detta pga komvux vill få ersättning från staten för att kunna ge dig utbildning; och det är endast den kommunen där du är folkbokförd som kan få den ersättningen - däri "huvudvärk" ang. var man är folkbokförd och svårigheter i att flytta när man vill läsa på komvux eller läser på komvux.

    Det brukar i praktiken /oftast/ bli så att OM MAN ÄR ANTAGEN till komvux, får man gå färdigt just de kurser till vilka man är antagen (även om man under studiernas gång flyttar till en annan kommun). En praktisk svårighet här uppstår om utbildningen är "på plats" (bunden) och det blir för långt att pendla. Din nya kommun, dit du flyttar, är inte skyldig att erbjuda dig plats på samma eller på en motsvarande kurs (eller på någon kurs, över huvudet taget) - men har de möjlighet, så tror jag de kan gott hjälpa till... men frågan är i så fall om de erbjuder samma kurser som startade samma datumen och om de vill hjälpa till... det är inte din rättighet och därför kan du inte kräva det, men ibland kan man ha tur.

    Det är rätt så problematiskt att flytta när man söker gymnasiala studier på komvux. Skulle det handla om kurser på grundskolenivå (för vuxna, på komvux, ex. SAS grund, svenska som andraspråk grund... eller Matte grund eller Engelska grund) - då det är en annan sak, pga grundskola är "rättighet för folket" och man kan läsa på grundskolenivå i vilken kommun som helst (och hemkommunen blir tvungen att betala till en annan kommun som ger grundskoleutbildning). Men gymnasiet är inte en allmän rättighet, tyvärr.

    Du skriver att du har kommit in på kurser. Är det på distans? om Ja, kan du läsa även om du skulle flytta långt. Om Nej, se om du kan pendla och läsa där du är antagen. Om det blir för långt att pendla - kontakta komvux i den "nya kommunen" och fråga om de har lust och möjlighet att hjälpa dig genom att snabbt ta in dig på samma eller på motsvarande kurser i den nya kommunen.
    Du får annars söka om - på nytt - i den nya kommunen; och vi hoppas att du kommer in! Lycka till!