Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Giorgi,

    det mest troliga är att du behöver söka om till åk1 - och börja om på gymnasiet - på nytt.
    Anledning till det är att utbildningar skiljer sig åt ganska mycket. Du kan se vad elever läser på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik - i >>Programplanen på EK.

    Du får givetvis fråga rektorer på Ekonomiprogrammet på flera olika skolor om de kan ta in dig in i åk2, så att du från hösten läser andra året och nästa läsår läser tredje gymnasieår, men för det måste det Ledig/tom plats finnas + även då kan rektor göra bedömning att det blir svårt för dig att läsa ikapp. Det handlar inte bara om att du är beredd att "kämpa", utan även i mångt och mycket om att lärare måste hitta tid för att ge dig den nödvändiga hjälpen (i form av introduktion och handledning). Rektor kan göra bedömning att resurser ej finns på skolan för att ge sådan hjälp/handledning, ordna speciella genomgångar och extraproven för en elev.

    Om du har många godkända betyg fårn åk1 och 2 på Naturprogrammet, är chansen större att någon rektor tar in dig in i åk2 på Ekonomi, juridik.

    Att någon rektor tar in dig i åk3 på Ekonomi, juridik, kan i princip uteslutas. Detta för att du kommer inte ha möjlighet att uppnå kraven för examensbevis från Ekonomiprogrammet. Beslut om Individuellt anpassat program behöver fattas av rektorn, men det beslutet får endast fattas innan eleven går ut åk2.

    Vänliga hälsningar

    L.

    Liselotte