somayeh
    Hej!
    Jag går första året på Natur i johan movingers gymnasium och nyligen bestämde mig att byta linje till VO nästa år men undrade kan man går till VO andra året istället att läsa från början? De ämnena som man läser på natur är nästan samma ämnena som finns i VO eller?
    Anledningen till att jag vill byta linje är att man kan jobba direkt på VO men inte i Natur eller kan man läsa någon kurs efter tredje året i natur och jobba efter?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det är bra att du vet vad du vill: du vill börja jobba så fort som möjligt (eller i alla fall direkt efter gymnasiet). Tyvärr så finns det inte någon jobbgaranti i dagen Sverige. Man får söka jobb och hoppas att få anställning. Ett annat alternativ är att starta eget företag och bli sin egen arbetsgivare.

    Vilka jobb man kan få direkt efter gymnasiet /nästan oavsett vilket program på gymnasiet man gick/ - ger vi exempel på - här, i yrkespresentationen Gymnasiekompetensyrken<<.

    Ang. byta program till Vård- och omsorg <<- så tror jag tyvärr inte att man kan hoppa över åk1 på VO, därför att det ingår yrkeskurserna /praktiska programspecifika kurser/, men du får givetvis fråga på de skolorna som erbjuder VO. Tror, som sagt, inte att någon rektor skulle ta in en elev in i åk2, utan att eleven har läst kurserna på VO i åk1.

    Du hinner kanske söka till åk1 på nytt och konkurrera med dina grundskolebetyg om en ny gymnasieplats. Vilket år fyller du 20 år? Jag ser att du är 19 år.
    Om det är så att du fyller 20 år under kalenderåret 2017, då är det för sent att söka om ( till åk1 ). Då kan du i stället hoppa av gymnasiet och läsa på komvux - det kan finnas "vård-omsorg-undersöterska" utbildningar på komvux. Från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år är du "gammal nog" att läsa på komvux även utan genomgången 3-årig gymnasial utbildning. /Med 3 årig gymn.utbildning kan man läsa på komvux även tidigare/. Det kan tyvärr inte till 100% garanteras att få plats på komvux.
    Även folkhögskolorna kan erbjuda passande utbildningar - t.ex kan det på folkhögskolorna finnas utbildningar till Personlig assistent<< och till Behandlingsassistent<<.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte