Hej Delicia,
    om du är Behörig till SA, dvs hade från grundskola godkända betyg i minst 12 ämnen (och av dem bl a i geografi, historia m.fl) - och det finns ledig plats på SA  - finns en liten chans att rektor kan ta in dig, trots att det nu har gått ca 1,5 månad av läsåret... Chansen är inte stor - just eftersom det har gått mer än en månad efter läsåret börjat och det är i åk1 som du skulle i så kunnat komma in.

    Om du med "byta" menar börja åk2 på ett annat program nu - direkt, så blir svar tyvärr - Nej, det går nog inte. Detta pga inget annat program är mycket lik HT-programmet (yrkeskurserna är Olika på olika yrkesprogram) och på de högskoleförberedande läser man några kurser i åk1 som du inte har läst... Det är rektor på den "mottagande skolan" som bestämmer, och inte vi här på Fråga SYV, men jag kan inte tänka mig att någon rektor skulle ta in på SA om en elev läste HT förra året (programmen är för Olika och för att du skulle kunna uppnå kraven för examensbevis - kommer väldigt mycket krävas både från och från skolan... du skulle behöva läsa ikapp rätt mycket och chansen att lyckas är inte så stor).

    det mest realistiska alternativet är för dig att till hösten 2019 söka till ett nytt program. Det blir inte för sent då du nu bara är 17 år... och söka till åk1 på gymnasiet kan man t o m det året man fyller 19 år.

    ***
    Du vill byta Program, inte skola - men kanske skulle du trivas bättre på en annan skola (på samma program) - här finns det större möjlighet att byta... då du har läst samma kurser som elever på en annan skola (på samma program, alltså).
    Men även här finns det ingen garanti att kunna byta. Om ingen ledig plats finns på den nya skolan, kan inte rektor ta in dig.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA
    P.S: om du kan förklara exakt med VAD som du inte trivs... kanske vi kan ta fram några tips eller förslag på en lösning.

    • : Vi har praktik 3 dagar i veckan och då måste vi tydligen vara i receptionen en termin. Men jag trivs verkligen inte med stt vara i receptionen, jag tycker det är extremt tråkigt och får riktig ångest av det. Vi dka även ha konferens men mim lärare vägrar låta mig vara i bara konferens
    • Anna : Jag ser att du är 17 år dvs ännu inte myndig. Be dina vårdnadshavare prata med din lärare. Försök hitta en lösning som skulle funka för alla. Du kan också se om du kan byta till en Annan skola /men till samma program/, om det är så att det ej går att få praktiken att funka för dig. Se också om du kan försöka hitta uppgifter i receptionen och lära dig att stå ut med tristessen... det kan vara bra att lära sig det för att i arbetslivet kan man ibland göra tråkiga arbetsuppgifter och att lära sig stå ut med det är en del av att "växa upp" och bli vuxen.