Mouzo
    Hej! Jag går tredje året på gymnaiset och läser Ekonomiprogrammet.
    På grund av sjukdomar och olika anledningar har jag varit borta mycket, jag har inte lämnat in några uppgiftet mm...

    Så jag kommer inte få nån gymnasieexam och måste gå om 1 år. Jag undrar om det går att byta till samhällsvetenskapsprogrammet eller estetik och media programmet.
    För sen efter att ha gått om 1 år vill jag söka till Digital bildproduktion på BTH.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Mouzo,
    om du under året 2018 fyller 20 år, då hör du från 1 juli 2018 till komvux. Det innebär att du från 1 juli 2018 ej kan antas till en ny utbildning på en gymnasieskola.
    Av din fråga framgår inte om din skola ansöker om förlängd studiegång för dig och du pga detta får möjlighet att läsa ännu ett år på din nuvarande utbildning. Jag tror att det mycket möjligt kan vara så... men jag vet inte, för det skriver du inget om.
    *****
    Om du vill byta utbildning inom gymnasieskola och ej söka till komvux, måste du byta senast 30 juni 2018. Detta för att du från 1 juli 2018 bör läsa på komvux i stället för gymnasiet.

    ****
    Ännu ett alternativ för dig är att söka till folkhögskolorna. Se info på www.framtid.se/studier/folkhogskola

    Ang. byta till ett annat program inom gymnasiet
    Jag tycker det kan finnas möjlighet för dig att byta in i åk2 på ett nytt program, eller in i åk1. För att du ska kunna byta, bör ledig plats finnas på den skola och program/inriktning som du vill byta till; men även om plats finns kan skola säga nej och vägra ta in en ny elev.
    Att byta gymnasial utbildning på annat sätt än att söka till åk1 och konkurrera med Grundskolebetygen hör ej till elevens rättigheter. Att söka till åk1 är för sent för dig, om du fyller 20 år under kalenderåret 2018.
    Kontakta rektorer på de skolorna där de utbildningar finns som du vill byta till. Var beredd att du kan få Nej överallt du frågar. Har du tur, kan du få byta. Glöm inte att direkt berätta om din ålder. Det är jätteviktigt att rektor som får frågan om byte får reda på din ålder.