Sofie
    Hej jag går första året på gymnasiet, läser vård och omsorgs programmet. Jag trivs verken i klassen, skolan eller staden då jag har mycket dåliga minnen härifrån och mår så dåligt att jag inte tror jag klarar tre år till.
    Kan man byta skola men samtidigt gå samma linje fast i ett annat län nu i terminen? Hur går man tillväga isåfall och hur långt in i terminen kan man byta? Jag har ett alternativt boende i den staden så just det är inga problem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    He,

    jag vill föreslå att du Kontaktar rektor på den skola dit du vill byta; finns det ledig plats kan du byta när som... Finns inga regler mer än att rektor bestämmer. Om ledig plats finns, kan rektor ta in en elev.

    Vill du se på vilka gymnasieskolor som "ditt program" finns - gå in på www.gymnasieguiden.se/gymnasium och välj rätt län. Då får du fram alla gymnasieskolor i det länet. Välj "ditt program" och kanske också stad som du i första hand intresserad av - så får du fram alla de gymnasieskolor där den aktuella utbildningen finns inom det geografiska område som du är intresserad av.

    Lycka till!

    Vård- och omsorgsprogrammet /VO/ - finns på över två hundra gymnasieskolor i Sverige >>.