Christoffer
    Hej!
    Jag kommer att ta studenten inom ett par veckor och har enligt tidigare statistik en chans att komma in på läkarlinjen, dock under vårterminen. Jag vill gärna börja studera redan i augusti, och därför undrar jag om det är möjligt att läsa en termin på tandläkarprogrammet och därefter byta direkt till termin 2 på läkarprogrammet under vårterminen. Jag ställer denna fråga eftersom jag har för mig att man, i båda dessa program, läser likadana kurser under den första terminen, d.vs grundläggande anatomi, fysiologi, patologi... och därmed skulle det vara onödigt att läsa om dessa igen när jag redan har visat att besitta de kunskaper och färdigheter som krävs.

    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christoffer,

    för att kunna byta måste ledig plats finnas. Det finns ju inga som helst garantier på att någon ledig plats kommer att finnas.

    Byte önskas även från samma utbildning dvs från Läkarprogrammet på andra orter; folk kommer in i en stad och vill sedan byta till en annan stad. Om någon ledig plats uppstår, är konkurrensen om den platsen rätt så hårt.

    Dessutom kan också någon "återvändande" studerande som året innan fick "anstånd med bibehållen studieplats" - komma tillbaka och ta den där lediga platsen /och hen har företräde/.

    Jag bedömer chansen att byta så som du vill som väldigt liten (nästan obefintlig).

    Men du får gärna prata med studievägledare på läkarprogrammet. Dock kan inte studievägledare svara om någon ledig plats innan termin 2 kommer att uppstå.

    Hälsningnar

    Peter syv