Elin
    Jag gick i franska 3 de första veckorna k gymnasiet men ville byta sen till spanska 1 vilket jag då gjorde men nu känner jag att jag ångrar det beslutet, så har man möjlighet att byta tillbaka till det man hade förr eller hur ska jag gå till väga

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Prata med syv på din skola, är mitt råd. Hur gjorde du när du bytte förut? Gå tillväga på samma sätt; gör som du gjorde -för att byta- förra gången och lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    eleven har inte automatiskt rätt att byta kurs - så som du önskar... men jag hoppas det går att byta, eftersom du önskar det. varför det inte skulle gå är kanske om gruppen hann lära sig mycket medan du inte deltog i kursen och läraren kanske tycker att det blir för mycket för dig att "ta igen"... eller om gruppfördelningen (få elever i en språkgrupp och många i en annan) skulle göra att det ej blir fördelaktigt för lärare och/eller elever att göra den fördelningen ännu "snedare"... då kan du får ett Nej på din förfrågan, tyvärr. Men jag hoppas det går bra och ska få byta och att du kommer att trivas med ditt beslut denna gången.
    Det är alltså en fråga som löses "på plats" - på skolan. Och det är Rektor som är ytterst ansvarig och har "sista ordet".
    Vänligen
    ANNA