Alex
    Hejsan! Jag håller på att komplettera mina gymnasiebetyg på komvux och har läst tidigare samhällskunskap med inriktning samhälle i gymnasiet. Jag blev underkänd på tyska 3 och tyska 4 - det blir svårt för mig att komplettera dessa ämnen för det är längesen jag läste dem därav glömt en del.

    Kan man ersätta dessa ämnen med andra t.ex. språk 1 och matte 3 och få de 200 poängen inräknad? Jag vet att man kan ha max 150 poäng i F - gäller det även för mig om man nu kan läsa över 2400 poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alex,
    det är stor skillnad
    1. om du har examensbevis redan
    eller
    2. om du fick ett Studiebevis.
    Har du studiebevis, gör en en ny planering på komvux och moderna språk behöveer inte ingå, över huvudet taget, även om det är Examen från t.ex samhällsvet.programmet.

    På Komvux finns det två typer av examina - högskoleförberedande examen
    och Yrkesexamen. visst, finns det en hel del obligatoriska kurser men moderna språk är inte det. Därför kan du helt skippa moderna språk.

    Men om du redan har Examensbevis från gymnasiet och där ingår F betyg i mod.språk 3 och 4, t.ex - då måste du höja betygen i exakt samma kurser, om du vill få upp ditt meritvärde.

    Vilka kurser just din komvux kan erbjuda läsa, vet inte vi här på Fråga syv. Komvux i vissa kommuner har inte så många kurser att välja på - utbudet är rätt så begränsat.
    Prata med syv på komvux i din kommun; gör studieplanering tillsammans med syv-en.

    Mvh
    L.

    Liselotte