Maja

    Hej! Jag tog studenten från samhällsprogrammet 2018 och mitt mål är att komma in på juristprogrammet vars meritpoäng är högt. Jag gick ut med höga betyg, 20 st A, men mitt problem är att resten av mina betyg är låga. Jag har nu läst till Engelska 7 via hermods för att få fullt meritpoäng. Jag har även hört att man kan byta ut betyg genom att läsa till kurser som man kan byta ut mot lägre betyg från gymnasiet. Är det så? Och kan man göra det med vilka betyg som helst? Jag misstänker att det endast går om man byter ut de nya bättre betygen mot kurser som är tillval etc? De betyg jag skulle vilja byta ut är spanska och matte och vad jag har hört så var matte 2b och spanska 4 kurser man "kunde" få F i, går det då att byta ut dessa betyg?. Jag vill tillägga att jag inte har F i någon kurs. Har du några andra tips för att kunna öka chanserna att höja mitt meritvärde kom gärna med det, komvux etc? Jag har lite dålig koll på hur man kan gå tillväga och är tacksam för ett svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    om du har Examensbevis - alltså "fullständig gymnasiekompetens", måste du för att höja meritvärde, Höja betyg i de kurser som ingår i ditt examensbevis.
    Men i matte: om du skaffar dig högre betyg i Matematik 1a och 2a så kommer de betygen räknas in, i stället för betyg i matematik 1b och 2b.

    Byta ut några kurser från Examensbevis kan man, annars, tyvärr Inte göra.
    Du får gärna prata med SYV på komvux och även kontakta Antagning.se; jag är säker på att du får samma svar där som du får av mig.

    Tips!
    Gör högskoleprovet.
    Kika på lite andra utbildningar också. Ex.Rättsvetenskapliga program (alltså "juridiska" program, men inte juristprogrammet), där det kan vara lättare att komma in.
    "Juridiska" utb. finns även inom yrkeshögskola (dock blir man inte jurist på andra sätt än genom att ta examen från juristprogrammet).