Petra
    1. Som jag har förstått ger inte modersmål meritpoäng om man har godkänt betyg i alla andra ämnen. Om man får högre betyg i modersmål än i något annat av skolans ämnen: kan man ersätta ett betyget med betyget i modersmål? Då menar jag inte att ersätta betyg i moderna språk utan ett annat ämne, t.ex. bild eller idrott.
    Eleven i fråga läser 17 ämnen i grundskolans åk 8 (varav 1 är moderna språk) + modersmål (s:a 18 ämnen). Frågan ställes för att eleven i fråga vill öka sina chanser till ett så högt meritvärde som möjligt.

    2. Vad kan räknas som "elevens val" på grundskolan förutom moderna språk, eller förstärkt engelska/svenska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Petra!
    Om hur man beräknar Betygspoäng (som också kan kallas för Mtv, "meritvärde" eller Jmf "jämförelsetal") finns det en bra sammanfattning på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Om eleven läser (på grundskolan) 18 ämnen och av dem ett Modernt språk och får godkända betyg i alla de 18 ämnen, då gör man så här:
    man "lyfter ut" betyg i Moderna språk - och lägger det "åt sidan"
    Sedan väljer man av de resterande ämnena - de 16 med högsta betyg.
    Man räknar betygspoäng utifrån de 16 bästa betygen och sedan "plussar på" betyg i Moderna språk.

    Inga andra ämnen än Modernt språk får räknas in i den "siffran" som man konkurrerar om en plats på gymnasiet.
    Om eleven läser flera olika Modersmål (vilket förekommer, dock sällan) t.ex. och kommer upp till 20 betyg men inget av dem är betyget i Moderna språk, då väljer man 16 bästa betyg av de 20 betyg som eleven har.
    Det 17-de betyget (moderna språk) är det betyget inom SPRÅKVAL och inte Elevens val.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Återkom om något fortfarande är oklart.
    ANNA