Jelena
    Jag har en syvfråga :). Vet ni om det finns någon gräns på hur många kurser man kan byta ut inom programfördjupningen på yrkesprogram inom gymnasiet? Säg att en elev vill byta ut 4 kurser inom programfördjupningen och skolan kan erbjuda 4 andra kurser som finns på programfördjupningen i Skolverkets programstruktur för det valda programmet. Kan man då byta ut dessa 4 kurser mot 4 andra kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Jelena!

    Jag ser inga problem med att byta ut fyra kurser inom programfördjupningen mot fyra andra kurser som också får läsas som programfördjupande.

    Tänk bara på att kurserna kan ha olika antal poäng: inte alla kurser är på 100 poäng, utan det finns kurser som är på 50 poäng och på 150 poäng och t o m på 200 poäng. Det är då antal poäng /summan/ som är viktigt att det blir rätt. (fyra 50 poängskurser utgör sammanlagt 200 poäng och fyra andra kurser där en av dem är på 200 poäng och en annan är på 150 poäng och två stycken är på 100 poäng/styck - utgör 550 poäng och 200 poäng kan man då byta mot 200 poäng och inte mot "fyra kurser").

    Om kurserna får läsas som programfördjupande på det aktuella programmet (allmänt, Skolverkets Programplan gäller) - då spelar det ingen roll vad resten av klassen läser.

    Det finns ännu fler möjligheter - i fall rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, läs mer på http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat

    då kan man byta ut alla kurser, förutom de som är i "Gymnasiegemensamma ämnen”.

    Ha det bäst! Hör av dig om något i mitt svar är oklart eller om du har andra frågor.

    ANNA