Margarita

    Hej! är möjligt om man blev antagen som socionom och har pluggat typ en termin på universitet , byta till juridik(jag är anhörig) och till ett annat universitet och i så fall hur Går det till, är det meritpoäng som räknas igen eller om det finns en ledig plats så får man den?!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Margarita,
    studier på socionomprogrammet eller på en annan högskoleutbildning ger tyvärr inte formella fördelar när du söker till juristprogrammet.

    Till juristprogrammet konkurrerar du med dina betyg, med resultatet av högskoleprovet eller så kanske du kan bli en av de 20 bästa i slutet av UJIK (det är en distanskurs som till de 20 bästa studenter ger plats på juristprogrammet i Lund).

    Att "byta" från en högskoleutb. till en annan kan man genom att hoppa av den tidigare utbildningen om man kom in på en annan utbildning; till den andra utbildningen får man konkurrera på de vanliga sätt: betyg, högskoleprovet eller "speciella" undantags-sätt som till ex. genom UJIK.

    Om alternativ antagning erbjuds (vilket är ett undantag och varje lärosäte bestämmer självt) då kan tidigare studier på högskolenivå ses som ett PLUS. Allmän info om AU finns på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Vänligen
    L.

    Liselotte
    • : Okej då vet jag. Tack så mycket
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!