Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    det är för lite info i din fråga för att kunna ge svar.
    Man måste veta om du har Examensbevis, Studiebevis eller om du läser mot examensbevis nu? Och även om du läser på komvux eller på en gymnasieskola? Helst ska man också veta vilket program och inriktning det gäller och även exakt vilken kurs du vill byta mot vilken annan kurs.
    Detta måste man veta för att kunna ge rätt svar.

    Det är olika regler beroende om man redan har Examensbevis eller om man läser mot examensbevis. Det är också olika regler på gymnasieskolorna och på komvux.
    Om du inte vill eller kan svara på frågorna ovan - vänd dig till SYV på den skola du läser nu eller läste senast eller till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Hälsningar

    Mikael syv

    När elever läser på gymnasiet, bör Individuell studieplan finnas för varje elev - där det på förhand, innan eleven börjar läsa kurser, står vad för "katagori" som varje kurs kommer att läsas inom. Det är alltstå, inte meningen att man ska i efterhand flytta om kurser - för att försöka höja elevens meritvärde. Så svarar Skolverket när man frågar dem.
    Med det sagt, så vet vi att på vissa gymnasieskolor förekommer det ändå "omflyttningar" som endast är möjliga om det finns minst en U-kurs, utökad. Du, som elev, utformar inte självs ditt examensbevis. Det är Rektor som med sitt underskrift försäkrar om att alla regler har följts och då är frågan om rektorn kan gå med på "sena omflyttningar" som SYV på gymnasieskolan kanske kan göra... Du kan, alltså, inte själv ta och bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut.
    Det är mycket möjligt att din skola följer reglerna och kommer utfärda examensbeviset enligt din studieplan, där det på förhand, innan varje kurs påbörjades, står skrivet inom vilken katagori kursen läses.
    OM DIN GYMNASIESKOLA tänjer på reglerna och går med på att flytta kurser, då vet syv-en hur hen ska flytta för att ge dig högre meritvärde. Givetvis kan jag komma med ett förslag på vilket alternativ som skulle kunna ge dig högre meritvärde, men för det måste jag veta vilket program/inriktning du läser och vilket betyg du "vill bli av med", dvs exakt viken kurs... Men om din skola ej vill gå ifrån de rekommendationer som Skolverket ger och ej kommer att flytta runt på din kurser, är det inget som du kan göra åt det.

    Se Programplan för NA>>. Programstruktur för NA ser ut så här:
    det är om man inte fått rektors beslut om Undantag och om att man får läsa en eller flera U-kurser. U-kurser finns i så fall UTANFÖR programmets 2500 poäng.
    Inom INDIVIDUELLT VAL måste 200 p. finnas och det är "vanliga kurser" - inte U-kurser.

    I din inriktning ingår det 400 p. inriktningskurser, därför blir det 200 p. PROGRAMFÖRDJUPNINGAR.
    Inom INDIVIDUELLT VAL har alla elever på alla program 200 p.
    Läser man 2500 p. - läser man i så fall inte några U-kurser.
    Att läsa U-kurser är ett UNDANTAG och det är rektor som fattar beslut.

    • : Hej Mikael!
    • : Jag läser mitt sista år på gymnasiet och jag har läst en utökad kurs som räknas som ett individuellt val. Men jag undrar om jag kan ersätta det betyget mot en kurs som ger meritpoäng och räknas som ett programfördjupad kurs. Exempelvis engelska 7 eller matte spec
    • Mikael : Om du läser ditt sista år på gymnasiet, då står det i ditt Individuella studieplan vilka kurser du läser inom vilken kategori och det borde på förhand vara bestämt hur ditt examensbevis kommer att se ut. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig. Det är synd att du inte svarade ang. vilket program och inriktning du läser.
    • : Jag läser natur med inrikting natur alltså läser jag natur-natur. Jag har läst arabiska som en utökad kurs och i mitt individuella studieplan står den som individuella val. Jag undrar då om jag kan ersätta det betyget jag fick i arabiskan med betyget jag kommer få när jag har läst klar matte specialisering som räknas som ett programfördjupad kurs
    • Mikael : SAMMA KURS KAN INTE vara både U-kurs och kurs inom Individuellt val; det är 2 olika kategorier.
    • Mikael : Om det i din individuell studieplan skulle samma kurs stå både som Individ.val och som U-kurs, då är ngt. fel... prata med SYV-en på din skola. Du får visa honom/henne mitt svar, om du vill.
    Läs alla kommentarer