Frida

    Hej. Borde jag läsa språk 4 och få betyget E men med 0,5 meritpoäng eller borde jag ersätta den kursen med ett annat ämne där jag har betyget B? Blir det samma sak då i poängen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida; om man höjer från E till B betyget i en 100poängskurs blir påverkan på Jämföresletal + 0.3
    och en kurs Moderna språk 4 (godkänt betyg) ger  + 1.0 i meritpoäng, alltså även om man har E betyget i mod.språk4 så blir höjning större, jämfört med att man har ett högt betyg i en kurs som inte ger meritpoäng.
    Du kommer att vinna på att ha E i mod.språk 4, jämfört med A-betyget i en annan kurs som inte ger meritpoäng.
    Mer om meritp. för dit som har eller kommer att få ut Examensbevis var god se info på  - gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare