Hej, det är en fråga till studievägledare på den eller de institutioner där du vill ta ut examina. Förutom 90 hp i huvudämnet måste man även ha genomgått en "kandidatkurs" (om minst 15 hp, men det kan också krävas 30 hp - eller snarare "passande kandidatkurs kan gå på 30 hp"). Så, under alla omständigheter behöver man läsa mer än de 180hp som du nämner i din fråga.
    Du kan få olika svar på olika lärosäten. Vilka kurser förutom huvudämnet (minst 90 hp) och passande kandidatkurs, som kan ingå i kandidatexamen - är upp till lärosätet att bestämma, det är därför du kan få olika svar på olika lärosäten. Det är inte ovanligt att lärosätena kräver minst 30 hp i "närliggande" ämne och bedömning ang. om kemi och biologi är "närliggande ämnen" blir upp till lärosätet (i fråga) att göra.