Elin
    Hej!
    Jag läser ekonomi programmet och jag undrar hur betygen sätts då jag har fått ett F i samhällskunskap. Alla inlämningar, prov och uppgifter jag har gjort har jag fått minst ett E på och har aldrig fått ett F. Men eftersom jag inte lämnat in en uppgift så valde min lärare att sätta F. Hur är det möjligt när allt jag gjort har blivit godkänt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Det är väldigt tråkigt att du fick F i Samhällskunskap! Jag råder dig börja med att prata med din lärare och be att få lämna in uppgiften nu, snart... och att hen i så fall överväger att ändra F till ett högre betyg.

    Om du tycker att du fick F på ett "felaktigt sätt" då är det till rektor på ditt program som du vänder dig /eller dina vårdnadshavare - för att du ej är myndig än och kan gott och väl be dina föräldrar "föra din talan" inför både lärare och rektor/.

    Det är lärarens uppgift att bedöma elevernas kunskaper och sätta relevanta betyg.

    Jag förstår att du tycker det är orättvisst. Frågan är då: om läraren på förhand "förvarnat" att man bör lämna in alla uppgifter och i annat fall riskerar man få F på kursen. Om så är fallet, då har du "gjort fel" kan man säga.

    Tips till dig: om inte det går att ändra betyget nu, i efterhand, fråga på din skola om du skulle kunna göra Prövning i kursen. Skola har rätt att ta avfigt (500 kr) för prövning. Får du högre betyg på prövningen än du har idag, kommer det högre betyget komma in i ditt examensbevis /eller studiebevis/... det dokumentet som du får när du slutar på gymnasiet.

    Egentligen så har du inte rätt att göra prövning i Samhällskunskap, men du kan be snällt och vi hoppas rektor gör undantag och låter dig göra prövning. Tidpunkt för prövningen är din skola som bestämmer.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Håller tummarna för att det ska lösa sig med betyget i Samhällskunskap för din del!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Du skriver inte varför du inte lämnade in uppgiften i tid. Om det fanns en bra anledning, t.ex du var sjuk eller att det hände någonting eller att du kände dig superstressad och glömde... då kan du prata med kurator på din skola, förklara vad som har hänt och kurator kan i sin tur prata med din lärare och med rektor. Om du har läkarintyg eller intyg från en psykolog t.ex - även om det inte gäller för just den tidsperioden när uppgiften skulle lämnas in, kan det vara till stor hjälp. Det är då lättare för kurator att få genom ett undantag - t.ex att du skulle få göra prövning i kursen, trots att du egentligen inte har rätt till en prövning under gymnasietiden.

    Reglerna säger att för att ha rätt till prövning under gymnasietiden, måste eleven haft förhinder i att läsa kursen (t.ex pga sjukdom) eller att du med F i den kursen inte kan ta ut gymnasieexamen. Med F i Samhällskunskap kan man ta ut gymnasieexamen. Skulle du få F i fler än sammanlagt 250 poäng, då kan du inte ta ut din examen - och i så fall har du rätt till minst ett försök till prövningen (för att ge dig en chans att uppnå kraven för examensbevis>>).

    • : Hej!
    • : Anledningen till att jag inte lämnade in uppgiften i tid var för att jag var hemma i två veckor pågrund av stressrelaterad depression. Min lärare gav mig då extra tid för att skriva rapporten, jag har alltså hela sommaren på mig och ska faktiskt skicka in den imorgon! Så vad jag mest undrade med min fråga var om man verkligen kan grunda ett helt betyg på en uppgift, då jag isåfall tycker att alla inlämningar jag skickat har gjort förgäves om dem ändå inte räknas i slutbetyget. Jag tycker alltså det är lite konstigt att lägga en så stor uppgift på dem fyra sista veckorna om det är det enda som räknas till betyget. Alltså så är F:et bara ett temporärt betyg som sedan kommer ändras baserat på hur bra min rapport är.
    • Milla : Det är lärarens uppgift att sätta ett rättvist betyg. Du som elev bör göra ditt bästa. Jag förstår att du inte kunde lämna in uppgiften i tid. Tråkigt med sjukdomar! Gör ditt bästa i den uppgiften som du gör nu. Om du har gjort ditt bästa, kan du inte göra mer! Man kan ju inte göra bättre än man kan, eller hur? :) Om du gör ditt bästa, ska du ha rent samvete och så får det bli "som det blir"... Blir det inte bra, hör av dig igen, så ska vi försöka hjälpa dig allt vi kan! LYCKA TILL!