Erik
    Jag gick på bygg programmet i två år och sedan så hoppade jag av eftersom jag trivdes inte där. Nu läser jag på komvux för att klara examen.

    Jag har ändå vissa ämnen godkänd så som: Engelska 5, Idrott, Matematik 1a, Samhällskunskap 1a1 och Svenska som andra språk 1, Bygg 1 och Bygg 2

    Jag skriver detta angående att jag ska söka sommarvikariejobb till SSAB och de berättade att ifall man vill fortsätta efteråt, alltså jobba hela tiden o få anställning osv,
    så behöver man ha gymnasiekompetens och om jag börjar där så ska jag antingen jobba som truck eller kranförare. Eftersom de erbjuder truck- och kranförarutbildning.

    Min fråga är: Måste man ha examen, alltså fullgodkända betyg för att få jobb eller kan man ändå få ett jobb ifall man har några ämnen underkända?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik, det är Arbetsgivaren bedömning som gäller i detta fallet.

    Om du hade Examensbevis, då är det ingen tvekan om saken, då har man "gymnasiekompetens". När man inte har Examensbevis, då är det Arbetsgivaren som få tycka och tänka som hen själv vill... Jag kan tänka mig att i fall det är stor konkurrens om jobben, då tar arbetsgivaren i första hand dem som har Examensbevis. Om det är något färre som söker då kan arbetsgivaren även ta in dem som inte har examensbevis men har ganska många godkända kurser från gymnasiet.

    Som sagt, arbetsgivarens bedömning gäller. och jag är ganska säker på att bedömningen kommer att göras utifrån hur många som söker jobben och vad för meriter de övriga sökande har. Arbetsgivaren är ju tvungen att välja från dem som söker jobbet. Och så klart väljer man dem som man tror passar bäst. Nu kan det ju de facto vara så att de som examensbevis är sämre "jobbare" än du, t.ex... men om arbetsgivaren skriver att de vill få in folk med gymnasiekompetens, då vill de ju det.

    Det är alltså fördelaktigt för dig att försöka uppnå gymnasiekompetens, dvs skaffa dig examensbevis. Det kanske du kan göra på deltid vid sidan av ditt jobb.

    Bästa hälsningar

    Peter syv