Anna
    Hej!
    Jag går sista året på SAMBET och har samma lärare i två kurser (etnicitet och kulturmöten samt internationella relationer). Jag har gjort alla uppgifter och redovisningar förutom två, som inte var viktiga. Då jag har hög frånvaro sa min lärare att jag ligger i riskzonen, men jag har fått mer än godkänt i allt jag har gjort. Jag har ca 70% närvaro, precis som på alla andra lektioner. Kan läraren sätta F för jag inte har varit med på lektionerna?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    det är lärarens kompetens att sätta betyg, inte SYV-ens. Det är Kunskaper som bör bedömas och inte, i första hand, närvaro på lektionerna men om eleven missar många lektioner så att läraren känner att hen ej har underlag för att sätta betyg, då kanske det blir "inget betyg"; däremot har jag svårt att tro att du kan få F betyg, om du har redovisat det mesta och fick godkända betyg på de redovisningar; att de två uppgifter som du inte gjorde "inte var viktiga" som du skriver - hur vet du det? Alla uppgifter som läraren ger är viktiga. Har läraren själv sagt att de uppgifter inte var viktiga? :) Eller är det din tolkning?
    Det är Läraren som har tolkningsföreträde ang. vilka uppgifter är viktiga och lärarna brukar inte ge "icke-viktiga" uppgifter till eleverna; i alla fall kan alla uppgifter ligga till grund för betygssättning.
    Hur som helst - så kan ingen annan än just din lärare svara på frågan Om du får betyg (eller inget betyg) och Vilket betyg du får (om du får betyg).
    Rekommendationen är att ej ha ogiltig frånvaro, över huvudet taget, vilket jag tror du själv också är medveten om.
    Gör ditt bästa i den situationen som du befinner dig nu: prata med läraren, fråga om du kan göra extrauppgifter för att få så höga betyg som möjligt.
    Vänliga hälsningar och lycka till!
    Vi håller tummarna för dig!
    L.

    Liselotte