Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1, vinner du på att be rektor att försöka få studietid förlängd för dig - på gymnasiet; detta för att betyg i idrott-och-hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från komvux.

    Annars så är det givetvis möjligt att få examensbevis på komvux.
    Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta reda på ansökningsperioder; de är olika i olika kommuner. boka tid med SYV på din komvux; ni får då tillsammans komma fram till vilka kurser du behöver läsa för att uppnå kraven för exam.bevis.
    Det är inte alltid nödvändigt att läsa exakt samma kurser på komvux, i vilka man fick F betyg på gymnasiet. I vissa fall kan man läsa andra kurser och "ersätta" F-betygen med andra kurs-betyg.

    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare