Hani
    Hej! Så jag har F i naturkunskap 1 och undrade om jag kan fortfarande få gymnasieexamen utan det? Och så hade jag en annan fråga också.
    Jag har just nu 2600 poäng i min individuella studieplan men det står att jag inte har valt några individuella val och att det saknas 200 poäng?
    Jag har både läst franska 3, 4 och somaliska 1,2,3 och 4, anses de som individuellt val?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hani,

    kika gärna på Programplan för EK >> och du ser att Naturkunskap 1b är en kurs under "gymnasiegemensamma ämnen" och alla de kurser är OBLIGATORISKA, dvs de måste ingå i Examensbivis; dvs utan betyg i Naturkunskap 1b går det inte att ta examen från Ekonomiprogrammet, men det kan gå att ta ut examen om F i Naturkunskap 1b ingår i examensbevis.
    För övrigt, kan man inte ha för många F, men om det endast är F i naturkunskap 1b, och godkända betyg i andra kurser, så uppfyller du fortfarande kraven för examensbevis.

    ***

    Ang. franska, somaliska och Individullt val. Så måse du "ta det" med SYV på din skola. Både franska och somaliska KAN VARA kurser inom Individuellt val. Men de kan också vara kurser inom Programfördjupning. Dessutom är En kurs i moderna språk - en Obligatorisk kurs på Ekonomiprogrammet /se i programplanen - under "programgemensamma ämnen" - 100 p.Moderna språk; en av dina språkkurser kommer alltså att "klassas" som Programgemensam kurs; De resterande fem kurser kan t.ex vara 3 st. - inom Programfördjupningen och 2 st. - inom Individuellt val. Eller så gör ni en annan planering med SYV på din skola.
    Du skriver att det är 2600 p. i din Individuella studieplan; det är 100 p. för mycket, och det betyder att du kommer att ha 100 poäng som U-kurs /eller 2 st. 50 poängs U-kurser/ som Utökade kurser. Betyg i U-kurser räknas in endast om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng.

    Mitt bästa råd är att du pratar med SYV på din skola och reder ut det där med U-kurs/kurser, Moderna språk och Individuellt val. Det finns flera olika möjligheter här...
    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Mia : Det här stämmer ju inte, man kan få examen trots att man har F i Naturkunskap 1 eftersom det inte är en obligatorisk kurs för att få examen!
    • Anna : Ja, det stämmer - både jag, och du, Mia, har rätt - för vi svarar ju samma sak: BETYGET i Nk 1 måste finnas med men F är ju också ett betyg; F betyg kan ingå i examensbeviset. Undrar vad som "stämmer inte", Mia? :)