Mattias
    Hej! Jag flyttade till USA nu i Augusti innan mitt 3e år på gymnasiet. Nu läser jag online som senior på high school, och jag kommer ha en amerikansk gymnasieutbildning efter jag läst klart. Efter detta år hade jag tänkt flytta tillbaka till Sverige och jobba och då undrar jag om den amerikanska examen ger samma behörighet som en svensk gymnasieutbildning när det gäller jobb. Jag vet att de skiljer sig åt när det gäller att studera vidare på universitetet, gäller det detsamma när det kommer till jobb?

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Mattias,

    det är varje arbetsgivare som själv får bestämma vem hen anställer; med undantag av några få yrken där man måste ha "speciell utbildning", ex. får man inte anställa någon utan buss-kort som en bussförare;
    Elektriker måste vara rätt utbidad och certifierad; förara av olika slag måste ha rätt körkorts-behörighet, ex. ska man köra taxi - är det taxikort som gäller. Det finns också ett antal Legitimationsyrken inom sjukvård, ex. Läkare och Sjuksköterska - och man måste då ha legitimation, som Socialstyrelsen bestämmer om, men för övrigt är det upp till arbetsgivare att ansälla vem de vill. Och arbetsgivare tänker väldigt olika. Många ggr spelar även personliga egenskaper, kontakter /vem man känner/ och tur (att finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt) stor roll.

    Det går därför inte att svara på frågan om det blir lättare eller svårare för dig att få jobb med high-school examen, jämfört med om du hade examensbevis från en svensk gymnasieskola.

    Hälsningar

    Daniel syv

    • : Om man bara har 2 år på gymnasiet och inte gått klart 3an, kan man få jobb då? Om jag inte har någon examen alls? Eller är det stor skillnad om jag har amerikansk examen än ingen alls? Har jag fler jobb möjligheter om jag tar en amerikansk examen än om jag inte att någon alls? För jag hade annars tänkt att flytta tillbaka nu efter jul och sluta skolan och jobba, och sedan plugga klart 3an nästa år!Tack!
    • Anna : Mer utbildning är alltid bra. Sedan är det Körkort som ofta krävs för många jobb; även om det inte krävs är det en stor merit att ha körkort. Om just du lyckas att få jobb som du kan göra och trivas med - kan inte vi svara på. Då det ej finns jobbgaranti, blir det ganska slumpmässigt - vem som får jobb och vem som inte får.