klara

    Hej! Jag går nu på gymnasiet och försöker komma på vad jag vill läsa vidare. Just sociologi eller liknande har fångat mitt intresse, och det verkar som något jag hade tyckt om. Jag har sökt runt lite, och saken är den att det verkar som att det är väldigt svårt att hitta jobb om man pluggar sociologi, även om man som jag är intresserad av att kanske till och med satsa på att plugga vidare till forskarutbildningen, alternativt master (är inte helt säker på hur det fungerar). Stämmer detta?

    Samtidigt vet jag inte riktigt vad man kan få jobb som om man pluggar sociologi, vill gärna ha hjälp med även detta.

    Slutligen, jag vet inte riktigt hur allt fungerar med universitet, om man kan eller borde göra en komplettering eller liknande av sociologi-utbildningen för att ha större chans att få jobb. Jag tänker på hur man i tex. USA kan ha 'double majors' och liknande.

    Jag skulle även gärna vilja jobba utomlands, och är därav också väldigt språkintresserad. Jag läser spanska och mandarin på gymnasiet, tror ni att jag skulle kunna ha nytta av det?

    Många frågor på samma gång, men tack på förhand. MVH Klara

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara;
    läs gärna info på framtid.se/yrke/sociolog, yrke/sociologilärare och "yrke humanist".
    Det finns också ett antal yrken som man kan bli anställd inom med "vilken som helst 3-årig högskoleutbildning" (då det ej finns ngn specifik utbildning, förutom den man får på arbetsplatsen efter anställningen) - några exempel: Arbetsförmedlare; utredare på FK och studiestödsutredare samt civilutredare. Så, "i värsta fall" (t.ex om du ej får ngt jobb "på din" sociologiutbildning - kanske kan du i så fall få anställning inom ett sådant yrke där man vidareutbildar sig på arbetsplatsen).
    Ett fall jag känner till: en person med kandidatexamen i sociologi jobbar i ett projekt som hjälper de hemlösa personer med missbruksproblematiken med arbetstitel i anställningsavtalet "projektmedarbetare" (hen trivs kanonbra där fast från början var hennes drömjobb som Kvinnojoursmedarbetare).

    ang. "master"
    program på avancerad nivå: magister och master söker man när man har "kandidat", som är 3-årig högskoleutbildning och det ligger långt framåt i tiden för dig ännu; saken är den att utbud av utbildningar förändras; ingen vet idag säkert vilka program på avancerad nivå som kommer erbjudas om fem år...