Kristin
    Jag har F i några ämnen, men de ämnen jag egentligen behöver som jag har F i är matte 1B, engelska 6, vilket gör att jag inte kommer få någon gymnasieexamen och det betyder ju att jag kommer behöva plugga på komvux när jag vill läsa vidare under högskolan. Jag kan tillägga att jag går Estet.
    Min fråga är nu, kan man fortfarande få jobb utan fullständiga betyg (har några andra F-betyg också) eller måste man plugga upp dem på komvux för att det sedan ska bli lättare att kunna söka jobb eftersom att jag inte hade tänkt att plugga vidare efter skolan med en gång. Självklart förstår jag ju att det är lättare att få jobb när man har fullständiga betyg, men om man inte har det, hur svårt är det, om man t.ex sommarjobbar på ett ställe och sedan kanske vill fortsätta i några månader efteråt, medan man söker nya jobb.
    Jag är verkligen tacksam för alla tips som jag kan få!
    /Kristin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristin!

    Du läser på Estetiska programmet som är ett högskoleförberedande program. Du lär dig inte något yrke på gymnasiet och det gör det svårare att få anställning.

    Det är inte omöjligt att få jobb även utan några som helst gymnasiala betyg. Du vet ju själv att många jobb kräver högskoleutbildning eller någon speciell kompetens, t.ex om man vill bli bussförare eller elektriker, så är det inte vem som helst som kan få jobbet. Man måste ha busskörkort för att bli anställd som bussförare. Man måste vara behörig elektriker för att kunna jobb som en.

    De jobben som inte kräver någon speciell utbildning eller kompetens (där man kan lära sig på arbetsplatsen) och som en person utan någon speciell utbildning kan söka är bland annat följande:

    Servitris

    Au pair

    Butiksbiträde

    Servicemedarbetare inom sjukvården

    Personal inom hemtjänsten

    Personlig assistent

    Lokalvårdare

    Receptionist

    Telefonist

    och men vissa typer av enklare administration, dvs som Administratör.

    Om du skriver in dig på Arbetsförmedlingen (och det kan du göra direkt när du slutar på gymnasiet), kan arbetsförmedlingen hjälpa dig med praktik eller med Arbetsmarknadsutbildning.

    Att söka Sommarjobb, som du själv föreslår i din fråga - är en jättebra idé och det är dags att söka sommarjobb nu, i mitten av febriari för att det är många arbetsplatser som tillsätter sommarjobb ganska tidigt på våren, så börja söka nu på en gång, är mitt råd.

    DU KAN OCKSÅ SE OM DET PÅ KOMVUX I DIN KOMMUN erbjuds någon yrkesutbildning som du är intresserad av, t.ex om komvux kan erbjuda dig läsa till Undersköterska.

    Bästa hälsningar

    ANNA