Hej Lina;

    för godkänt betyg i eng 7 får man 1.0 meritpoäng.
    För moderna språk kan man max få 1.5 meritpoäng och det är från Moderna språk 3 som man får meritpoäng. För godkända betyg i moderna språk 3 och 4 får man 1,5 i merit, som är max inom moderna språk.

    För moderna språk /steg 3 och 4 eller för högre steg/ + för eng 7 får man sammanlagt 2,5 meritpoäng, som är max antal meritpoäng.
    Läs också gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit  - där reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis, finns.