Vilma
    Hej!
    Jag har tagit studenten och bor nu i Rom. Jag har läst en kurs italienska här men undrar om det är möjligt att få meritpoäng för italienska steg 1. Om inte vilket steg måste jag läsa för att få meritpoäng? Går det läsa den kursen direkt (t.ex. steg 3) eller måste jag läsa steg 1 och 2 innan för att vara behörig för kursen? Jag är medveten om att kurserna bygger på varandra så det är bättre att börja läsa från steg 1. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej viIma!

    Meritpoäng inom Moderna språk får man för steg 3 och 4 (eIIer om steg 3 krävs för behörighet tiII din utbiIdning på högskoIenivå - för steg 4 och 5 i så faII), förutsatt att du inte redan har meritpoäng för ett ANNAT modernt språk.

    Du får gärna Iäsa om regIerna kring Meritpoäng här>>

    ang. Iäsa steg1, sedan 2, sedan 3 - så gör man på Komvux i Sverige men om du skaffar dig kunskaper på annat sätt, kan du direkt anmäIa dig tiII Prövning i Moderna språk (ItaIienska) 3 och sedan, om du viII - även tiII ItaIienska 4.

    Om du inte redan har meritpoäng för ett annat modernt språk och inte redan totaIt (för mattekurser och engeIska 7) har 2.5 i merit - får du 0.5 i merit för godkänt betyg i ItaIienska 3 och 1.0 i merit för godkänt betyg i ItaIienska 4.