Efe
    Hej jag går på första året i gymnasiet och läser Sam Sam

    Jag går på Turkiska som modersmål men en grej jag har undrat över är att mina vänner säger att modersmål får betygen men det kommer inte gälla som meritvärde. Min fråga är om jag får meripoäng på modersmål (Turkiska)?
    Efter jag har slutat gymnasiet kommer jag kunna ansöka till universitet med betygen jag fick från turkiskan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Efe!
    Du skriver om att du vill läsa på Universitetet efter gymnasiet och jag undrar - vilken utbildning på universitetet du vill söka till?
    Detta frågar jag för att det är olika vad som krävs för Särskild behörighet.
    Grundläggande behörighet borde du få automatiskt pga du läser på ett högskoleförberedande program men du måste, givetvis, uppnå kraven för gymnasieexamen, http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Angående meritpoäng, så är det EXTRA POÄNG som hjälper till i konkurrensen om en plats på högskolenivå. Man kan komma in även utan några meritpoäng. Läs info om meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    På ditt program, SA http://www.gymnasieguiden.se/program/SA krävs det för att uppnå kraven för gymnasieexamen - bland annat att man har betyg i minst 200 poäng (två kurser) Moderna språk. Det kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    I stället för Moderna språk får man läsa Modersmål och uppfylla på så sätt den punkten i kraven för examen. Skillnaden är dock att för Moderna språk 3 och 4 får man Meritpoäng.
    För Modersmål får man inte några Meritpoäng.
    Om du skulle t.ex. få godkänt betyg i Moderna språk (turkiska) 3 - skulle du kunna få 0.5 i merit och för Moderna språk (turkiska) 4 - skulle du kunna få 1.0 i merit och på så sätt få maximalt antal möjliga meritpoäng inom Moderna språk.

    Jag hoppas mitt svar förklarar en del. Om några frågor återstår - hör av dig igen.
    Lycka till med dina studier!
    ANNA
    Hej igen!
    Behörighet till högskoleprogrammet Jurist är Historia 1b och Samhällskunskap 1b (särskild behörighet, alltså) som du bl a kan se på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola
    Där - länk ovan - kan du se särskild behörighet till många andra högskoleutbildningar också.

    Pga matte 2 inte krävs för behörighet till Jurist och matte 2b ingår i Samhällsvetenskapsprogrammet som en obligatorisk kurs, kommer du att få 0.5 i Merit för Matte 2.
    om du läser Engelska 7 och får godkänt i den - får du 1.0 i merit.
    då har du 1.5 av max 2.5.
    De resterande 1.0 i merit kan du t.ex. få för matematik 3 och 4.

    Du kan, alltså, uppnå max i meritpoäng även utan meritpoäng för Moderna språk men för det måste du läsa Engelska 7 och Matematik 3 och 4 och få godkänt betyg i dem.

    • : Om jag fatta rätt kommer jag inte få meritpoäng i 1,2,3an i gymnasiet? Jag vill läsa vidare efter gymnasiet till juridik linjen, vill bli advokat.
    • : Hej jag menar att, jag inte kommer få meritpoäng på modersmål (turkiska) i alla mina 3 år i gymnasiet?
    • Anna : Du har förstått rätt: för Modersmål (turkiska) får man inga meritpoäng. Men för godkänt betyg i Moderna språk (turkiska) 3 kunde du få 0.5 i Merit & för Moderna språk (turkiska) 4 - kunde du få 1.0 i Merit och på så sätt få max i merit inom Moderna språk. Ingen får meritpoäng för Modersmål, oavsett vilket språk det är. Sådana är reglerna.
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig, läs ovan om en liten stund.
    • Anna : Läs mitt utökade svar ovan. Hör av dig om du har fler frågor! Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer