Asad

    Hej Jag har gått ut i år sprint och har 10 ämnen gödkänt men har f matte och engliska. Min storsta problemet är att jag är 18 år nu och måste gå gymnasium i år annars får jag inte komma in gymnasium nästa år. Så hur kan jag fixa matte och engliska undersommaren? Kan man göra nånting for att få mints E?

    • : Hur kan jag fixa under sommaren matte och engliska for att få minst E
    • Anna : Hur går det? Har du hittat var du kan läsa eller göra prövning i matte och engelska?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Asad!

    Vilken jobbig situation!

    Mitt tips är att du kontaktar din skola eller din kommun.

    I vissa kommuner har du chans att läsa på sommarskola eller att göra en prövning i ämnet (ett prov på kursen), på så vis kan du då höja ditt betyg.

    Det ser olika ut i olika kommuner och därför kan jag tyvärr inte ge dig något exakt svar.

    Så mitt tips är att du på måndag ringer till din skola/kommun och frågar vad dina möjligheter är.

    Lycka till!

    Hälsningar

    Melina, studie- och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Asad!
    Om du inte hinner komma in på en gymnasieskola, kan du få i princip samma utbildning på Komvux. Det är inte "kört" för att du inte hinner komma in på en gymnasieskola. Det är kanske bra att veta!

    Från Engelska kan man ibland få "dispens", dvs rektor på den "mottagande" gymnasieskola gör Undantag och tar in dig ändå, även utan godkänt betyg i Engelska. Från Matematiken kan man inte få dispens. Därför är matten viktigare att få godkänt betyg i.

    Jag skulle i ditt fall försöka få svar från din lärare i matte (läraren som du hade sist) - hur långt ifrån godkänt betyg du är. Om det är väldigt långt ifrån, då kommer du inte kunna fixa det innan läsåret börjar. Om du inte är så långt ifrån, då kanske du har en chans.

    Ännu ett förslag:
    kika på Programinriktat individuellt val>> - det är i så fall så här: man går på ett yrkesprogram, tillsammans med en "vanlig klass" men för de ämnena (i ditt fall Matematik & Engelska) som man ej är godkänd i, går man "ifrån" och läser i en liten grupp eller individuellt med läraren; eller bedriver självstudier.
    Till PRO, programinriktat individuellt val borde du vara behörig, om du har godkända betyg i alla andra ämnen, förutom engelska och matematik.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA