Isabella
    Jag funderar på att bli obducent, finns det möjlighet att följa med en obducent ”en dag på jobbet” för att säkerställa att det verkligen är detta jag vill bli med tanke på att utbildningen är så pass omfattande?
    • Anna : En sakkunnig påstår: att auskultera vid bårhusarbete/obduktion kan vara en mycket traumatisk upplevelse, och som vi starkt avråder ifrån innan man skaffat sig erfarenhet från övrig sjukvård.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,
    mitt råd till dig blir att du frågar de utbildningsansvariga, på utbildningen, om de kan svara på din fråga. Går du på läkarprogrammet nu? Prata med studievägledare på ditt lärosäte och förhoppningsvis kan hen svara på din fråga eller hänvisa till ett ställe där du kan få svar.

    Jag blir inte förvånad om du får svar att det inte går, utan att du måste först bli klar med läkarutbildningen för att få "följa" (skugga) en obducent....  kan kanske först som AT-läkare kan du ha praktik hos en obducent - jag kan inte svar på den frågan och vet inte riktigt vart jag kan hänvisa dig förutom de utbildningsansvariga på läkarprogrammet (har du testat fråga om detta några av dina lärare på läkarprogrammet?).
    Du får givetvis vända dig direkt till några obducenter och fråga dem. Jag blir glad om du får ett positivt svar.
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går med dina försök att ordna "följa en obducent en dag på jobbet".

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Fick nu svar från Länschef/ Verksamhetschef på Laboratoriemedicin
    vid Region Norrbotten. Var god läs hennes svar nedan, ...och det blir tyvärr med stor sannolikhet liknande svar från andra ställen också - :(

    Hej
    Vi på laboratoriemedicin tar inte emot personer för att följa en yrkeskategori en dag. Vi tar endast emot studiebesök och praktikanter från vårdutbildningsprogram. De framgick inte helt klart om personen som ställt frågan var intresserad av att bli obduktionstekniker eller är läkarstuderande och vill specialistutbilda sig som patolog alt rättsläkare. Men oavsett det är det pga  sekretessregler och respekt för patienter och anhöriga som vi säger nej till enskilda besök.

    Hälsningar

    -----------------------------------

    Länschef/ Verksamhetschef
    Laboratoriemedicin
    Region Norrbotten

    Hej igen,
    Jag fick nu svar från en HR-strateg på Ledningsstaben
    vid Region Östergötland. Var god läs svaret nedan:

    Hej!
    På grund av Patientsäkerhet- och sekretessregler samt försäkringsfrågor tar vi inte emot enskilda personer som vill gå bredvid en dag. Vi tar emot praktikanter inom ramen för sina utbildningar (studiebesök, arbetsplatslärande eller verksamhetsförlagd utbildning).

    Mvh
    __________________
    HR-strateg
    Ledningsstaben
    Region Östergötland

    Hej igen,
    idag kom det ett svar från en Verksamhetschef
    på Laboratoriemedicin
     vid Region Gävleborg - var god läs nedan:

    "Vi på laboratoriemedicin har ingen möjlighet att ta emot personer för att följa en yrkeskategori en dag på grund av Patientsäkerhet- och sekretessregler samt försäkringsfrågor och respekt för patienter och anhöriga.
    Vi tar endast emot studiebesök och praktikanter från vårdutbildningsprogram.
    Med vänlig hälsning
    ______________________________
    Verksamhetschef
    Laboratoriemedicin
    Bild- och funktionsmedicin

    Region Gävleborg
    Intern produktion Hälso- och sjukvård
    Administration Laboratoriemedicin".

    Daniel SYV

    Hej Isabella, jag ser att du har taggat din fråga med "obduktionstekniker". Är det obducent (som i grunden är Läkare) eller Obduktionstekniker /som i grunden är Undersköterska/ som du är intresserad av att jobba som och vill "skugga"?
    Utbildning till obduktionstekniker har tidigare funnits inom yrkeshögskola. Just nu finns inte någon sådan utbildning, tyvärr. Men i framtiden kan det ev finnas en sådan utbildning - håll utkick på www.yhguiden.se där info uppdateras kontinuerligt.

    Om du hittar utbildning till obduktionstekniker - är mitt råd att du frågar "på utbildningen", dvs de utbildningsansvariga - om de kan ordna möjlighet att testa-på (skugga) en obduktionstekniker.  Det är inte säkert det går att ordna... tyvärr.
    Ex. har vi idag, den 12 juni 2018, fått svar från Stockholms landsting som lyder:
    "Vi på Stockholms läns landsting tar ej emot elever för att följa en yrkeskategori en dag."

    Samma eller liknande svar kan man tyvärr få överallt.
    Hälsningar
    D:

    Saga SYV

    Hej,

    jag fick nu svar från en Områdeschef i klinisk patologi i Solna, som svarar så här:
    "Tyvärr kan man inte komma på studiebesök hos oss", utan vidare förklaring på Varför man inte kan komma på besök.

    :(
    Mvh
    S