Kajsa
    Hej!

    Jag undrar om man kan forska som barnmorska!

    Jag tycker det är kul med cellbiologi, genusfrågor, kvinnosjukdomar sexuell hälsa och sådana saker. Jag gillar alltså både biologiperspektivet och samhällsperspektivet och hur de går in i varandra. Därför känns det som att forskning och barnmorskeyrket skulle vara som skräddarsytt för mig. Är jag på rätt bana när jag tänker så eller har jag missat något? Hade min bm + forskningsplan funkat i praktiken?

    Jag undrar också om det i så fall är någon mer utbildning som krävs då utöver sjuksköterske- och barnmorskeprogrammet? Och om det är möjligt att forska, hur skiljer sig då forskningen åt från hur den skulle vara med en läkarutbildning eller biomedicinutbildning som grund, istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kajsa,
    det tar rätt lång tid innan man kan få legitimation som barnmorska. För behörighet till barnmorskeprogrammet krävs det av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska, vilket innebär 3 års studier på sjuksköterskeprogrammet. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring. Sedan läser man 90 högskolepoäng på barnmorskeprogrammet, som tar 3 terminer på heltid.
    Det tar alltså minst 5,5 år på eftergymnasial nivå (som minst) innan man kan få ut sin barnmorskelegitimation. På så lång tid kan mycket ändras - både i reglerna och i vilka forskningsområden som kommer att bli aktuella då... och hur konkurrensen om arbetsmöjligheter inom forskning kommer att se ut.

    Så är det idag /juni 2018/:
    Svenska legitimerade barnmorskor har även fil.magisterexamen i sexuell och reproduktiv hälsa och med det - möjlighet att ansöka om doktorandtjänster (>> doktorandtjänst innebär att man inleder en forskarutbildning motsvarande 4 år på heltid).
    Som disputerad barnmorska kan man arbeta med forskning och undervisning och inom sexuell och reproduktiv hälsa vid högskolor och universitet eller med ledning och organisation vid andra statliga myndigheter.
    Länktips: doktorand.

    Tips: sök svar på frågan hur skiljer sig ev forskningen åt från hur den skulle vara med en läkarutbildning eller biomedicinutbildning som grund? hos personal på de aktuella insititutioner på universiteten... Det är en intressant fråga du ställer men som också är svår att svara på - då man måste vara mycket djupt insatt i just de aktuella kunskapsområden som kan vara föremål för forskning som läkare, BMA och barnmorskor kan ägna sig åt... och som allmän vägledare är man ju - tyvärr - inte insatt.
    Det är alltså en för svår fråga för oss på Fråga SYV att svara på; vi har inte den speciella kompetensen, vilket jag beklagar.