Henrik
    Hej!
    Jag går på ett samhällsprogram i Lund i ettan. Jag hamnade i en mycket dålig klass där vänner är en bristvara.
    Jag funderar på att byta skola (går på katte) och min fråga är om man kan fortsätta med samhällsprogrammet till höst, fast på en annan skola?
    Känner inte att det är hållbart att gå kvar i min klass men samtidigt vill jag absolut inte gå om ettan.
    Om detta är möjligt, hur ska jag gå tillväga?

    Tack!
    • Ludmila : På Polhem kan du ställa dig i kö till SA till åk2, det kommer att finnas några få platser - maila din STUDIEPLAN till Biträdande rektor Stefan Njord 046-35 73 14 [email protected]

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!

    Det är inte en rättighet att byta skola, men många byter. Här gäller det att vara envis, flexibel och även ha lite tur.

    I Lund finns det idag 7 gymnasieskolor>> som erbjuder Samhällsvetenskapprogrammet, dvs 6 andra skolor, förutom din skola. Du bör kontakta alla dem med fråga om de har plats i SA till hösten, i åk2.

    Det är bra om du är flexibel angående inriktning, t.ex - du får "ta" den inriktningen som den nya skolan kan erbjuda, helt enkelt. Du kan också söka utanför Lund, så att du får pendla till skola.

    Tyvärr så kan det bli Nej överallt - t.ex pga det inte finns några lediga platser eller om din studieplan skiljer sig för mycket från deras studieplan.

    Därför är det bra om du kan söka till åk1 - nu under omvalsperioden (som back up plan). Att du söker om till åk1 - till hösten 2016, är helt oberoende av dina försök att byta och hoppa in i åk2.

    Jag ska försöka göra lite efterfrågningar och hör av mig om jag får "napp" på någon skola i Lund eller nära Lund, men du måste själv också vara aktiv - och söka och fråga på egen hand.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag har nu pratat med rektor på Jensen i Lund>> och fick ett positivt besked om att det eventuellt blir möjligt att komma in i åk2 till hösten på deras skola. Här är hennes kontaktuppgifter Rektor Anna Ljunggren
    [email protected]

    Maila till Anna Ljunggren, rektor på skolan, om vem du är och varför du vill byta. Hon lovade mig att hon svarar till dig med förslag på tid när ni kan träffas för att diskutera byte till deras skola.

    De andra skolorna där jag fick svar (SA i Lund) - fick jag tyvärr svar att det är fullt och de inte kan ta emot. Som det ser ut just idag, så kan det ev vara det enda alternativet att byta till SA just i Lund, men är du beredd att pendla utanför Lund, får du kontakta de andra skolorna som ligger inom pendlingsavstånd.

    Lycka till!

    • : Tack för snabbt svar. Ska gå på öppet hus på Jensen imorgon för att se hur det verkar.