Oskar

    Hej. Jag går ekonomiprogrammet år 2 och undrar om jag har möjligheten att komma in på teknisk fysik som linje på högskola. Exempelvis på Uppsala Universitrt är behörighetskraven att man läst fysik 1 o 2, kemi 1 och matematik4. Går det att lägga till alla dessa? Matametik 4 står att det går och så men de andra? Tänker att fysiken kanske är helårskurser och jag hinner därmed inte läsa allt eller vad säger ni?

    • Lena : Håller med Milla SYV. oftast går det inte på ekonomiprogrammet på gymnasiet läsa fysik eller kemi. Du måste alltså Komplettera Efter gymnasiet. Men prata med SYV på din egen skola. Troligtvis får du exakt samma svar som här på forumet. Men din syv kan kanske ge andra tips också... Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kommer behöva få Godkända betyg även i fysik 2 och kemi 1 samt matte 4. Jag tror inte du kommer hinna läsa in de kurserna innan du går ut gymnasiet pga du läser på ”fel program”, som, normalt sett inte erbjuder fysik och kemi, men prata med SYV på din skola; Kräva läsa fysik eller kemi på EK kan du inte göra pga det inte är elevens rättighet.

    kan du läsa matte 4 nästa läsår, gör det! Det blir mindre att komplettera med efter gymnasiet i så fall.

    Studie- och yrkesvägledare