Melvin
    Hej, vill gå polishögskolan så jag undrar om man kan gå barn och fritid och sen söka till polishögskolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melvin,
    ja, det kan du göra.
    Tänk på att för behörighet till Polishögskolan krävs det KÖRKORT. det är svårt och dyrt att ta körkort. därför kan utbildning på FT, transport>>, vara bra att gå på gymnasiet, därför att där kan du ta körkort under gymnasiet.

    Om du går BF, barn- och fritidsprogrammet... se programplan för BF>>>

    Mitt råd:
    välj Historia 1a2 inom Programfördjupningar. Detta för att den kursen behöver du för behörighet till Polishögskola. Historia 1b, som står i behörighetskraven, är = två kurser His 1a1 och 1a2; och his 1a1 läses som en obligatorisk kurs på BF.
    Och så behöver du också Grundläggande behörighet - på BF är det

    - om du alltså läser Svenska3 inom programfördjupningen + Engelska 6 inom Individ.val - slipper du läsa på mer än heltid. Men annars så har du rätt att läsa Svenska 3 och Eng6 som U-kurser, utanför programmets obligatoriska 2500 poäng (detta för att inom programfördjupningen och individ.val välja andra kurser) men ändå få läsa kurser för Grundläggande behörighet. Att läsa kurser för Grundlägg.behörighet är elevens rättighet.