Hanna
    Kan man gå en yrkesvägledande linje, med läsa till högskolebehörighet och sedan läsa vidare till högstadielärare på högskola? Eller måste man gå en högskoleförberedande linje? (I så fall någon speciell?)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    jo, det går bra att läsa på ett Yrkesprogram och sedan kunna söka till högskola - för att bli lärare. Du skriver "högstadielärare" men i vilka ämnen? Behörighet för olika ämneslärare är Olika; ex. måste man ha godkänt betyg i matematik 4 för att bli behörig att läsa mot Lärare i Matematik.
    Beroende på vilka ämneskombinationer som du vill bli behörig att undervisa i, kan kompletteringar efter gymnasiet behövas.
    Vänligen
    ANNA