Vera
    Hej! Jag går i nian nu och snart kommer gymnasievalet. Jag vill jättegärna gå estet bild och form men jag vill inte satsa på något konstnärligt i framtiden utan jag vill gärna gå på någon högskola där jag kan få mer val i arbetslivet. Och jag vet att man kan lägga till kurser men hur fungerar det? Har även hört att om man går estet o lägger till vissa kurser så har man lika mycket behörighet som om man går på samhällslinjen. Stämmer detta?
    Tycker även att det är kul att skriva saker som t.ex romaner och undrar om det finns någon kurs där det ingår som man kan lägga till?
    Detta kanske låter helt flamsigt men jag hoppas att du förstår vad jag ville få fram.

    Kram!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vera!

    jag tror jag förstår vad du viII få fram. :)

    Så här är det: det är bara de obIigatoriska kurser som du garanterat får läsa (de som är obligatoriska på just ditt program).

    Se i Programplanen för ES>> och det är gymnasiegemensamma + programgemensamma + kurser inom EN AV INRIKTNINGAR + tillräckligt ANTAL poäng inom programfördjupningen + 200 poäng Individuellt val (och skoIa är skydig att erbjuda "någon estetisk kurs" och "någon idrottskurs" att väIja tiII och för övrigt "tiIIräkligt antaI poäng).

    För att Estetiska programmet skuIIe ge samma behörighet som SamhäIIsprogrammet, behöver du Iäsa matte 2b och sedan beror det på vad man viII bIi behörig tiII. ViII man bIi behörig Iäsa mot Iärare i samhäIIskunskap, behöver man Iäsa kurs SamhäIIskunskap 2.

    ViII man bIi behörig Iäsa tiII Sjuksköterska, Röntgensköterska, Arbetsterapeut, Fysioterapeut, Djursjukskötare, Tandhygienist - behöver man Iäsa Naturkunskap 2.

    Matte 2 brukar erbjudas som vaIbar kurs på de fIesta program. Och även Naturkunskap 2 också brukar oftast vara möjIigt att Iäsa. Men eftersom det är inte obIigatoriska kurser, kan du inte få någon garanti på att få läsa dem. Om det blir brist på lärare, eller om schemat inte "går ihop", kan din skoIa ge andra kurser att väIja meIIan. Det är endast de ObIigatoriska kurser /som är obIigatoriska på just ditt program/ som du har rätt att Iäsa, tyärr.

    Du kan jämföra programpIaner för ES (Iänk finns ovan) och ProgrampIan för SA>>

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA