Sofia
    Hej,
    Jag har blivit antagen till en högskoleutbildning hösten 2018, 180 hp. men har blivit nekad studiemedel från CSN på grund av att jag inte har klarat tidigare studier från Ht 2014 - Vt 2015, under denna period hade jag endast bidrag. Utbildningen var Psykologi grundkurs, 1-30 hp.
    Förra året läste jag en kurs, personlig assistans, 15 hp. som jag inte sökte studiemedel för.

    Jag undrar om man kan läsa upp någon av de här kurserna samtidigt som jag börjar på den nya utbildningen till hösten?

    (Personlig assistans utbildningen är på distans, och vad gäller psykologi utbildningen kan man göra omtenta på helger, men läste den utbildningen för några år sedan så jag vet inte om jag kan fortsätta på den utbildningen.)

    Jag skulle behöva lite råd och hjälp för lösa detta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    jag antar att det är den här kursen >> du läste som är en högskolekurs á 15 högskolepoäng; fick du godkänt betyg i den? I så fall har du nu 15 godkända högskolepoäng, vilken är hälften av de poängen (30 hp)som du sökte studiemedel för, förut... Med det har du, verkar det som, uppnått "hälften av poäng godkända".

    Om du, däremot, inte fick kursen á 15 hp godkänt... förstår jag varför CSN nekar dig studiemedel. Om ditt mål är att i första hand klara den utbildning där du är ANTAGEN nu - så tycker jag att du vinner på att koncentrera dig på den nya utbildningen och försöka få godkänt på de kurser du ska läsa. När du uppnår tillräckligt antal godkända högskolepoäng (vilket jag TROR är hälften av de poängen som du tidigare har fått studiemedel för) - borde CSN fatta beslut att du har rätt till Studiemedel.
    Den frågan ägs av CSN... det är CSN´s bedömning och beslut som gäller.
    ***
    Det du kan fråga CSN om - ex. om du skulle betala tillbaka de pengarna du fick från CSN förut /hela summan, som jag uppskattar till ca 12.000 kr - om man tänker 4 månader x 3.000 per månad/; kan CSN i så fall nu fatta beslut om att du nu har rätt till studiemedel? Det du skulle vinna på detta - är i fall du nu vill ansöka även om lånedelen av studiemedel.

    Ett annat förslag är att du försöker klara av att läsa utan studiemedel - tills du får ihop tillräckligt antal godkända högskolepoäng.

    Ditt förslag (fråga) om att läsa den nya utbildningen samtidigt som du försöker få godkända betyg i en "gammal utbildning" - tror jag tyvärr inte så mycket på: det är svårt att klara godkänt nivå på en heltidsutbildning samtidigt som man även förbereder sig till "gamla tentor" + har stress kring ekonomin (då du fram tills att du har klarat få godkända betyg, ej får några utbetalningar från CSN). Men om du vet att det fattas väldigt lite tills du kan få godkända betyg på en av dina "gamla" utbildnignar, testa göra så som du själv föreslår.

    Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Vänliga hälsningar
    ANNA