Student
    Hej

    Om man tar examen från ämneslärarprogrammet kan man då arbeta som behörighet grundskollärare om man kompletterar? Isåfall vad behöver man komplettera?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    en behörig/legitimerad gymnasielärare i Sverige är även behörig att undervisa i samma ämnen på högstadiet (år 7 - 9 i grundskolan). För det behöver man inte komplettera ngt.

    Vänligen
    ANNA

    • Student : Jag menar typ 1-3 och 4-6?
    • Julia : Det är utbildningar som skiljer sig rätt mycket från ämneslärare på gymnasiet, som du frågar efter - det är en annan sort pedagogik som används ... så det kan vara så att man behöver läsa ännu en helt ny utbildning, att Komplettering ej är möjligt. Men du får gärna prata med studievägledare på lärarprogrammen. Grundskolelärarutbildningar är också nu under "översyn"... det kan bli rätt stora förändringar inom kort, därför kan vi inte säga ngt. mer om det.