Herman
    Hej om jag väljer att gå el och energi programmet med inriktning dator teknik finns det sedan möjlighet att gå någon ingenjörs utbildning på chalmers eller andra högskolor. Vilka kurser måste man lägga till förutom den grundläggande behörigheten om man tex vill bli IT-arkitekt trots att jag gått en yrkesförberedande linje?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    man kan gå på högskola/universitet även efter ett yrkesprogram på gymnasiet.

    Du är intresserad av yrket >>IT-arkitekt och den utbildning som rekommenderas är i första hand Civilingenjör i datateknik>> - de kraven som idag ställs för behörighet till Civilingenjörsutbildningar är godkända betyg i matematik 4, fysik 2 och kemi1.

    I första hand rekommenderas det att på gymnasiet gå på teknikprogrammet>>. Detta för att på ett yrkesprogram kan det inte garanteras att du blir behörig till civilingenjörsutbildnignen. Du kan behöva komplettera efter gymnasiet - på komvux eller på en folkhögskola; eller självstudier + prövningar.

    Det varje elev på ett yrkesprogram har rätt till är att läsa kurser för Grundläggande behörighet.

    Se programplan för EE>>

    Kemi 1 och Matemaik 2 och 3 får läsas som programfördjupande kurser.

    Fysik, och matte 4 får, tyvärr inte läsas som programfördjupande på EE. De kan endast läsas som U-kurser, utöver programmet /och det är inte elevs rättighet/. Rektor måste besluta om du får eler inte får läsa dem. Dessutom är det så att kanske ingen lärare finns på skolan som kan undervisa i fysik eller kemi. Detta pga det är inte obligatoriska kurser på EE.

    Du måste därför vara beredd att behöva komplettera efter gymnasiet. Men prata gärna med SYVpå din gymnasieskola. Jag hoppas det går att ordna så att du får läsa de kurser som du behöver för särskild behörighet och du ska bli behörig redan på gymnasiet.

    Vänligen

    Julia SYV