elev

    Jag vill välja natur men jag har d på matte just nu och jag går i 9:an. Jag vet inte om jag komma höja mig på matte nästa termin. Jag har C på alla NO ämnen och jag gilla NO också. Mitt Meritvärde är 245 nu. Kan jag gå i natur med mina betyg eller inte?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isra,

    undrar du Om du kommer in på naturvetenskapsprogrammet?
    eller
    undrar du Om du kommer att klara av att läsa på programmet, i fall du kommer in?
    eller så kanske du undrar både och?

    Svar på frågan om du eller någon annan Kommer in på ett visst gymnasieprogram, går, tyvärr, inte att ge på förhand. Detta för att ni kommer att Konkurrera om utbildningsplats. Dina betyg kommer att "ställas mot" andra elevers betyg och hur höga betyg som kommer att krävas, vet man inte på förhand.
    ____

    Nästa fråga - om du kommer in , blir det för tufft att läsa på Naturvetenskapsprogrammet? Även den frågan är det mycket svårt att svara på. Allmänt rekommenderas det att som lägst ha C betyg i matte och i alla NO-ämnen; helts högre än C. Detta för att det är mycket matte och man läser matte i snabb takt; det är också så att man läser alla de olika naturvet.ämnena samt matte i hög takt + alla andra ämnen samtidigt och om matte och NO-ämnena tar för mycket tid och kraft från dig, orkar du i så fall inte med de andra ämnena och med livet i övrigt.
    Gör ditt bästa i alla kurser du läser och Lycka till!

    Hälsningar

    Peter syv