Ahmad
    Hej! Jag har sökt till flygteknik linje, men de har inge ledig plats just nu. Och nu har jag fått ett erbjudande från NIU linje. Kan jag börja i den Linje medan det blir ledig plats i flygteknik linje ?
    • Anna : Jag vill även tipsa om andra "flygplans-yrken", som t.ex https://www.framtid.se/yrke/flygplansmontor - där möjlighet kan finnas att efter valfritt gymnasieprogram komma in på utbildning för vuxna (inom Vuxenutbildningen).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ahmad,

    jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga.

    Du vill gå på gymnasiet specialprogram Flygteknikutbildningen>>, stämmer det? Men du fick inte plats där. NIU är det Idrottsutbildning, som man inte går bara "för sig", utan i kombination med ett "vanligt gymnasieprogram". Du skriver inte vilket gymnasieprogram du kom in på.

    Jag gissar på att ditt gymnasieantagningskansli är gymnasieantagningen i Stockholms län>> - det är kanske bättre om du kontaktar dem eller pratar med någon studie- och yrkesvägledare som du känner, t.ex den som arbetar på en skola där du läste fram till sommaren.

    Att det blir ledig plats på någon utbildning är inte alls säkert. För att ledig plats ska uppstå, måste någon tacka Nej av de som är antagna till utbildningen. Om det händer eller inte, vet man inte på förhand.

    Synd att du inte kom in på den utbildning som du vill gå.

    Flygteknikutbildning>> finns på >>flera gymnasieskolor, har du sökt till alla dem?

    Här kan du se de 9 gymnasieskolorna i Sverige som erbjuder den utbildningen.

    Du får gärna återkomma och berätta mer och så ska vi försöka hjälpa dig.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    • : Hej Anna!
    • : Tack för att du svarade. Ja presic jag vill gå i flygteknikutbilding, men jag fick inge plats. Jag blev inte antagningen till någon utbildning jag har sökt, men igår så fick jag ett brev det handlar om aty jag blev inbjuden till midsommarkransen på NIU Linje. Flygteknikutbidlnings rektor har talat för mig att kanske kommer det var ledig plats i augusti eller september. Mitt fråga var att om jag börjat nu i NIU och sen om det blir ledig plats i progrmmen det jag ville så kan jag byta direkt? Tack så mycket
    • Anna : Ja, om ledig plats uppstår, kan du byta sen, om rektor tar in dig. Vi håller tummarna! Lycka till!
    SYV-besökare SYV

    Vi har mycket lång reservlista till just flygteknik så elevens chanser att komma in beror på om denne har sökt i tid eller gjort en "sen anmälan" samt sitt meritvärde. Elev har ju rätt att hoppa av utbildning inklusive NIU, så det är inget problem att börja senare om en plats blir ledig först då.

    Med vänlig hälsning
    Studie och Yrkesvägledare för:
    Flygteknik-, Fordons-, Natur- och Teknikprogrammet
    Arlandagymnasiet>>
    Vikingavägen 2
    195 85 Märsta

    Hej

    Just nu har vi fullt på vår Flygteknikutbildning i Västerås, och jag har ingen lista på hur många reserver vi har. Av erfarenhet vet jag att många tackar nej/väljer en utbildning närmare sin hemkommun när det väl blir dags för skolstart. Det är absolut möjligt att söka till oss fortfarande. Det är gymnasieantagningen som gör placeringarna hos oss fram till den 15 september, så skicka ett sent omval.

    Med vänlig hälsning

    Studie- och yrkesvägledare
    Västerås stad
    Barn och utbildningsförvaltning
    721 87 Västerås

    Hejsan,
    vi har nu fått svar från >>lulea-gymnasieskola om att de har plats på Flygteknikutbildningen. Uppgift om ledig plats är från 10 augusti 2017. Situationen med lediga platser kan förändras fort.

    Mvh

    SYV

    Hej!
    Det finns i dagsläget inga lediga platser till Flygteknik. Vi är mitt inne i reservantagningen, så det är inte omöjligt att det blir platser lediga längre fram.

    Datum: 10 augusti 2017

    Hälsningar
    Antagningskansliet
    Nyköpings Kommun | 611 83 Nyköping
    Telefon Antagningskansliet 0155-24 81 80 |
    [email protected]

    Hej
    Vi har inga lediga platser i den antagningen som nu görs och det finns en reservlista också. Sent omsök kan ju göras. Ett annat alternativ vägen fram för individen är söka kvalificerad YH till Flygtekniker som också finns på några platser i landet.

    Vänliga hälsningar/ Best Regards

    Flygteknikcenter Ljungbyhed
    Drottningvägen 5
    264 51 Ljungbyhed