Malva
    Hej! Jag är en tjej i 1:an som funderar på att åka utomlands i tvåan, troligtvis USA. Om jag skulle göra det skulle jag troligtvis hoppa upp ett år och gå med dem i min ålder = sista året. Skulle det då vara möjligt att gå ut gymnasiet i USA och ta studenten där utan att behöva åka hem och gå om?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malva,

    om du vill ha svensk gymnasieexamen, då måste den tas på en svensk gymnasieskola. Det finns några svenska gymnasieskolor utomlands >>, men inte i USA - alla de befintliga svenska gymnasieskolor finns i Europa (i alla fall som det är nu, i mars 2019).

    Det finns distansstudier på Korr-on-line >>; det är då i princip möjligt, om du söker och kommer in på korr att du bor utomlands (i ett valfritt land) och läser på distans "mot" Korr; det ingår några obligatoriska träffar men det går kanske att lösa på ngt. sätt så att du slipper de träffarna eller att du åker på alla eller på några av de träffarna; studier är på heltid, trots att de är på distans, dvs tanken är att elever lägger 40 timmar varje skolvecka på sina studier.

    Tredje alternativet är att du tar upp frågan med en skola i USA där du ska studera. Vilka möjligheter just den skolan har att ge dig utbildning och examen, måste du fråga på just den skolan.