Anonym
    Hej!

    Jag undrar om man kan gå en yrkesutbildning på komvux trots att man gått färdigt ett annat gymnasieprogram tidigare?
    • Anna : De generella principerna ex. om prioritering av personer med kort tidigare utbildningsbakgrund är samma för alla de olika svenska kommunerna, men utbud av yrkesutbildningar och hur stor budget komvux i en viss kommun brukar ha är det olika mellan olika kommuner. Det är därför bra att ta en titt på just den aktuella kommunens komvux; för att kunna göra det - måste man veta vilken kommun det gäller. Det är Folkbokföringskommun som är "hemkommun" vad gäller att söka till komvux. Var man faktiskt bor spelar ingen roll. Det är var man är folkbokförd som är avgörande när det gäller söka Gymnasial utbildning på komvux. (Grundskoleutbildning på komvux har man rätt att läsa i alla kommuner, oavsett folkbokförings-kommun).

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anonym,

    det är inte förbjudet för komvux att ta in personer som redan har en avslutad gymnasial utbildning. Men ofta - tyvärr! - blir det i praktiken så att de sökande inte kommer in, inte får någon plats.
    Förklaring - enligt vuxenutbildningsförordningen måse komvux prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund". Och komvux har begränsade ekonomiska resurser. När de tog in alla som saknar grundskolekompetens - blir det inte så jättemycket pengar kvar... som måste fördelas på många olika grupper av sökande. Det är alltså - ganska slumpmässigt - om man kommer in eller inte på en yrkesutbildning på gymnasial nivå på komvux i olika kommuner.
    Olika kommuner avser olika mycket pengar till komvux. Sedan spelar det också roll om rätt yrkesutbildning erbjuds på komvux i den egna kommunen eller inte. Om rätt yrkesutb. ej finns "hemma", kan komvux köpa platser hos andra kommuner, men det är dyrare... och därför kan färre personer erbjudas platser. Finns det många sökande till de yrkesutbildningar som endast har grundskolekompetens, kommer de in först. Sedan kan det bli så att pengarna i budgeten för innevarande kalenderår är slut.
    Nya pengar kommer nästa år, men då kommer det också nya sökande... så det kan tyvärr bli så att man söker hur många ggr som helst men inte kommer in. Det är inte kö-system; och inte först till kvarn; utan "lägst utbildade kommer in först" och med fullständig gymnasiekompetens är man inte "lågutbidad".

    Liselotte

    Vi hoppas att fler platser på yrkesutbildningar på komvux kan öppnas och fler kan komma in. Dock är det fortfarande så att "kortutbildade" kommer in först... Det hjälper alltså inte vara duktig, läsa mer eller söka många ggr.... när det gäller att komma in på en yrkesutbildning på komvux. I alla fall som reglerna ser ut idag (sept 2018).

    Men det finns också exempel när folk kommer in på yrkesutbildningar på komvux, trots att de redan har fullständig gymnasiekompetens; då är det antingen så att de hade tur och budget räckte även för dem... eller så har komvux gjort "fel" och klassade dem som "kortutbildade" och då kom de in. Är man ANTAGEN har man rätt att läsa.
    Alla har rätt att söka till komvux. Sedan gäller det många ggr att ha tur!

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det är tyvärr mer undantag än regel att man kommer in på en yrkesutbildning på komvux i fall man redan har läst 3 år på gymnasiet (även om man ej fick ut examensbevis... och får man ut Examensbevis - är det ännu mindre chans att komma in på en yrkesutb.på komvux). Därför rekommenderar vi att i fall man vill skaffa sig ett yrke där utbildning ligger på gymnasial nivå - ex. Elektriker eller Bussförare eller Murare - bara för att ta några exempel... att söka de utbildningar på gymnasiala yrkesprogram.