Satoshi
    Hej, jag är en elev på 17 år som har under senare tid funderat väldigt mycket på att hoppa av. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i skolan men för cirka 3 månader sen slog det mig från ingenstans, jag började bli deprimerad och skolgången gick allt sämre, jag ser ingen anledning till att plugga det jag gör, varje gång jag sätter mig för att plugga tänker jag bara på när jag kommer använda detta i framtiden. Jag ser inte skolsystemet som ett bra system i dagens läge. Mycket känns som slöseri på min ungdom/tid. Min fråga är följande; om jag skulle hoppa av och jag i framtiden ångrar mig, finns det något sätt jag kan ta examen ändå? Har ingen koll på hur komvux fungerar eller om man kan gå om gymnasiet (dock vore det skumt att sitta med massa barn i ett klassrum). Tacksam för svar!
    ?
    • : Svårt att komma någonvart utan gymnasiet och om det inte kräver en väldigt stor insats från din sida för att klara det tycker jag du ska fortsätta med det bara så du har något att göra. Att inte ha något mål över huvud taget gör bara situationen sämre om det är så att du mår dåligt och är deprimerad.
    • Milla : Tack Herman för din kommentar. Jag håller med dig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Reglerna säger att t o m det året du fyller 19 år kan du bli antagen till gymnasiet och från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år är det komvux eller så finns det också Folkhögskola (tar in från 18 årsåldern).

    Genom att lära sig ngt, även om just den kunskapen känns just nu meningslös, lär du dig att Lära sig, så du i framtiden kan lära dig det som kommer behövas kunna.

    Vilka alternativt har du utanför gymnasiet? Kan du få jobb? Sök jobb först innan du hoppar av.

    Studie- och yrkesvägledare