Evelina
    Jag går i nionde klass och befinner mig just nu under vårterminens slut men känner att jag har för hög frånvaro och därmed väldigt dåliga betyg med en meritpoäng på knappt 130. Jag har därför väldigt svårt att komma in på ett gymnasium eftersom att jag så gärna vill gå samhäll beteende. Jag var även frånvarande under hela åttonde klass så att jag fick inte med mig kunskapen därifrån och har pga det haft svårt i nian. Min fråga är om det finns någon chans att jag kan få gå om nionde klass?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,
    om du med de betyg du får in i ditt Slutbetyg blir behörig till gymnasiet - dvs om du får godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i minst fem andra (valfria) ämnen och med det blir behörig till yrkesprogram på gymnasiet, kan inte du gå om åk 9 på grundskolan.

    Om du inte blir behörig till yrkesprogram på gymnasiet kan rektor fatta beslut om att låta dig gå om åk9; dock kan rektor på din grundskola också fatta beslut om att du ej få göra det - utan kommer i så fall att bli aktuell för antagning till IM, introduktionsprogrammen på gymnasiet. Det finns flera olika IM.
    Om ditt mål är att komma in på SA som är ett högskoleförberedande program och du ej blir behörig till SA - kan du gå IM, preparand.
    Ännu ett alternativ är att kanske gå HA, handel- och administrationsprogrammet, som inte är väldigt olik SA-programmet, dock är det ett yrkesprogram - om du nu blir behörig till yrkesprogram och kommer, genom konkurrensen, in på HA-programmet.

    Sammanfattning
    Eleven och föräldrarna (vårdnadshavare) kan önska att eleven ska få gå om åk9. Beslut fattas av "huvudmannen" - i praktiken av rektor på grundskolan. Dock kan inte rektor fatta beslut om att eleven ska få gå om åk9 om eleven blir behörig till gymnasiets nationella program; i så fall är eleven aktuell till antagning till IM,till ett eller flera av introduktionsprogram.
    I "särskilda fall" (om något speciellt har hänt) och undantag kan göras - kan det hända att man i samarbete mellan kurator, vårdnadsnavare och rektor + med hjälp av utbildningsförvaltningen, kan hitta på någon speciell lösning. Det händer ibland, dock sällan. Det är i så fall ett Undantag som görs. Individuell beödmning gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv
    P.S: om behörighet till gymnasiet - var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet. Om Introduktionsprogrammen - läs på gymnasieguiden.se/program/IM.